Elektrische minikampeerauto van Elektrofrosch

Elektrofrosch Camping

Elektrische minikampeerauto van Elektrofrosch

Je moet er maar op komen, om zo’n klein elektrisch bestelwagentje om te bouwen tot kampeerauto. Het wagentje biedt alles wat een sportief aangelegde kampeerder maar kan wensen.

Zo heeft de Elektrofrosch een tweepersoonstent, een luifel, keukenblokje en de nodige bergruimte. Wat je zelf mee moet nemen, is het nodige geduld. Het is maar een klein wagentje dat niet al te snel kan rijden. Het rijbereik heeft ook zijn beperkingen.

Zo haalt het autootje, nadat de 60 Ah gelbatterij na een nachtje laden helemaal is opladen, maar ongeveer 60 kilometer. De maximumsnelheid bedraagt 40 kilometer per uur. Maar dat betekent ook dat je genoeg hebt aan een bromfietsrijbewijs. Omdat het autootje volledig elektrisch is, rijd je lekker emissievrij en maakt hij ook amper geluid.

Elektrofrosch is een Berlijns bedrijf dat bestelauto’s en scootmobielen met elektromotoren voor de Duitse markt aanbiedt. De voertuigen doen denken aan de Piaggio Ape en zijn afkomstig van een Chinese fabrikant. Ze worden door Volta, een Turkse tussenleverancier, klaar gemaakt voor de Duitse markt in Turkije.

Actieradius

De driewielige autootjes van Elektrofrosch zijn uitgerust met een Deep Cycle VRLA 72-volt gelbatterij en een capaciteit van 60 Ampère. Volgens de fabrikant ligt de oplaadtijd tussen de 6 en 8 uur. Wanneer het voertuigje is opgeladen, kun je er 60 kilometer mee afleggen met een maximumsnelheid van 40 km/u. Ook is het voertuigje sterk genoeg om hellingen tot 30 procent te trotseren. Hij is goedgekeurd voor maximaal twee personen maar de cockpit is smal en is eigenlijk maar voor één persoon ontworpen. Je moet, als je met zijn tweetjes op pad gaat, dus wel een beetje inschikkelijk zijn en van elkaar houden.

De actieradius van 60 kilometer is natuurlijk niet veel. Göran Eger, eigenaar van Elektrofrosch, is evengoed overtuigd van de mogelijkheden van zijn minikampeerauto. De actieradius zou genoeg moeten zijn voor een weekendje kamperen in een nabijgelegen natuurgebied. In een klein landje als Nederland zou je hier wellicht nog meer plezier aan kunnen beleven, omdat de afstanden hier wat korter zijn. Wie verder weg wil, kan de daktent ook op een aanhanger of op de dakdragers van de auto plaatsen.

Uitrusting

Het 2,74 meter lange voertuigje is verkrijgbaar in twee basismodellen: Big en Pro. In principe heeft de Big-versie alles heeft wat je nodig hebt om van A naar B te rijden. De eigenaren van de Pro kunnen zich verheugen op een beetje extra comfort zoals een gesloten cabine met deuren, keramische kachel en een USB-aansluiting. Voor het kamperen zelf is er een daktent op de laadruimte gemonteerd. Wanneer deze is uitgeklapt, biedt hij een slaapplaats van 2,00 x 1,40 meter. De laadruimte onder de daktent blijft volledig behouden. Hierin kun je naast je persoonlijke kampeerbagage en slaapzak ook de standaard luifel, keukenbox en stoelen opbergen.

Kamperen

De luifel meet ongeveer 2,00 x 3,50 meter en is bevestigd aan de laadbak. Hij wordt naar achteren toe gespannen door twee palen. De draagbare aluminium keukenmodule weegt ongeveer 10 kilo en meet in opgevouwen toestand 0,55 x 0,34 x 0,39 meter. Naast de uittrekbare lade biedt hij plaats aan behoorlijk wat serviesgoed en bestek, potten en twee kookpitjes. Ook inbegrepen zijn vier kampeerstoelen en een geïntegreerde snijplank. De box kan ook worden omgebouwd tot een eettafel voor maximaal 4 personen. Volgens de fabrikant weegt de kampeeruitrusting tussen de 60 en 70 kilogram. Dit vermindert het laadvermogen maar er blijft nog genoeg over. De resterende lading mag tussen de 455 en 465 kilo liggen, meer genoeg voor twee personen plus bagage.

De ‘Big’-uitvoering van de Elektrofrosch Camping is verkrijgbaar vanaf ongeveer 4000 euro, de ‘Pro’ is 1000 euro duurder.

Like dit artikel
Tweet dit artikel