Elektrische Renault-bedrijfswagens als camperbasis? Drie veelbelovende modellen vanaf 2026

Elektrische Renault-bedrijfswagens als camperbasis? Drie veelbelovende modellen vanaf 2026

Elektrische Renault-bedrijfswagens als camperbasis? Drie veelbelovende modellen vanaf 2026

Elektrische campers staat nog een beetje in de kinderschoenen, maar met de komst van drie nieuwe bedrijfswagens van Renault wordt de keuze voor camperbouwers straks een stuk interessanter. De nieuwe Trafic E-Tech, Estafette E-Tech en Goelette E-Tech combineren een flinke actieradius met korte laadtijden en slimme technologieën zoals V2L en V2G.

Renault kiest voor een ultramodern skateboard-platform met SDV-softwarearchitectuur, 800V-laadtechniek en Voorbeeld (opent in een nieuwe tab)accupakketten tot 450 km actieradius. Daarbij richt elk model zich op een andere behoefte: de Trafic als compacte allrounder, de Estafette voor wie het in de hoogte zoekt, en de Goelette als flexibele basis voor maatwerkcampers.

Trafic E-Tech: wendbare kampeerbus

Renault Trafic E-Tech: wendbare kampeerbusDe Trafic E-Tech lijkt de meest conventionele van de drie, maar wel met moderne technieken onder de motorkap. Met een hoogte van 1,90 meter past hij nog in parkeergarages, terwijl het laadvolume varieert van 5,1 tot 5,8 m³. Voor camperbouwers die compacte, wendbare kampeerbusjes willen bouwen, is dit een logische kandidaat.

De elektromotor levert 204 pk en 345 Nm koppel. Dankzij de 800V-technologie duurt een laadsessie van 15 tot 80 procent minder dan 20 minuten — aantrekkelijk voor camperaars die onderweg snel willen bijladen.

Estafette E-Tech: retrocampers met stahoogte

Renault Estafette E-Tech: retrocampers met stahoogteDe Estafette E-Tech is het meest opvallende model van de drie. Hij grijpt qua design terug op de klassieke Estafette uit de jaren zestig, maar biedt alle moderne techniek van nu. Met zijn 2,60 meter hoogte biedt hij stahoogte voor mensen tot 1,90 meter. De doorloop van cabine naar laadruimte vergroot de flexibiliteit van de inrichting.

De wagen is 5,27 meter lang en 1,92 meter breed – net te smal voor een comfortabel dwarsbed, maar zeer geschikt voor campers met een langsbed, hefbed of creatievere indelingen. De schuifdeur met geïntegreerde rail en achterste roldeur maken hem ideaal voor drukke binnensteden, smalle landweggetjes of krappe overnachtingsplekken.

Goelette E-Tech: platform voor halfintegraal en maatwerk

Renault Goelette E-Tech: platform voor halfintegraal en maatwerkDe Goelette E-Tech biedt het meeste aanpassingsvermogen. Deze wordt leverbaar als chassis-cabine, box of met laadbak. Met een maximaal laadvermogen van 1,4 ton is hij geschikt voor zwaardere opbouwen en installaties — ideaal voor camperbouwers die richting halfintegraal of modulaire interieurs willen werken.

Het voertuig wordt ook door Renault’s eigen conversietak Qstomize aangeboden met af-fabriek opbouwen, wat de instapdrempel voor kleinere ombouwbedrijven kan verlagen.

Slim laden, stroom terugleveren en OTA-updates

Alle drie de modellen delen dezelfde slimme SDV-architectuur, waarmee Renault functies over-the-air kan updaten. Ook zijn ze voorbereid op Vehicle-to-Load (V2L), zodat camperaars onderweg apparaten kunnen gebruiken op de accustroom. Dankzij Vehicle-to-Grid (V2G) kunnen ze zelfs energie terugleveren aan het net — nuttig voor thuisladers met een dynamisch energiecontract.

Vanaf 2026 leverbaar – klaar voor een elektrische toekomst

elektrische Renault Trafic E-Tech, Estafette E-Tech en Goelette E-Tech De nieuwe Renaults worden vanaf 2026 geproduceerd in de fabriek in Sandouville, Frankrijk. Voor camperbouwers en ombouwers die nu al nadenken over elektrische campers, kan dit een interessante ontwikkeling zijn. Niet alleen vanwege de techniek, maar ook vanwege de schaalgrootte en het vertrouwen dat Renault als fabrikant biedt.

Voor wie op zoek is naar een elektrisch basisvoertuig dat méér biedt dan alleen een laadaansluiting, zouden deze drie modellen wel eens de start van een nieuwe generatie elektrische campers kunnen inluiden. Renault positioneert zich hiermee nadrukkelijk als pionier – niet alleen in de bedrijfswereld, maar misschien ook wel op de camping.

Like dit artikel
Tweet dit artikel