Elektrische Winnebago eRV2: een beetje teleurstellend maar ook indrukwekkend

Elektrische Winnebago eRV2 camper

Elektrische Winnebago eRV2: enerzijds teleurstellend, anderzijds indrukwekkend

De grote Amerikaanse camperproducent Winnebago onthulde gisteravond op de RV SuperShow in Florida het prototype van een volledig elektrische camper. Vooraf maakte Winnebago ons al lekker met een aantal teasers.

Nu het prototype is onthuld en Winnebago ook de specificaties bekend maakte, zijn we deels onder de indruk en deels ook teleurgesteld. We hadden namelijk meer van deze volledig elektrische eRV2 camper verwacht. Maar aan de andere kant is het ook mooi om te zien hoeveel aandacht Winnebago aan de duurzaamheid van de camper heeft besteed.

Rijbereik ronduit teleurstellend

Om maar met de deur in huis te vallen: de afstand die je met een acculading kunt afleggen, is behoorlijk teleurstellend. Winnebago bouwde de eRV2 op basis van de Ford Transit. Hiervan is een volledig elektrische versie aangekondigd met een rijbereik van meer dan 300 kilometer. Nog niet ideaal, maar prima te doen voor mensen die niet al te vaak lange afstanden rijden. Met enkele stops bij de snellader zijn afstanden tot zo’n 800 op een dag dan prima te doen.

Maar Winnebago heeft voor het prototype van elektrische camper niet gekozen voor de af-fabriek aandrijflijn en accu van de Ford e-Transit, maar voor een afwijkend systeem. Daarbij hoort een accu met een capaciteit van slechts 15 kWh.

Elektrische Winnebago eRV2 camper

Dat die accucapaciteit volstrekt onvoldoende is blijkt wel uit het rijbereik van het prototype: ongeveer 174 kilometer. Dat is volgens de opgave van Winnebago, dat kennelijk inschat dat deze camper een verbruik van nog geen 12 kWh per 100 kilometer heeft. Maar dat lijkt ons erg optimistisch. Dit aangezien een dergelijk verbruik zelfs voor een heel efficiënte elektrische personenauto (in de praktijk) nog bijzonder laag is, laat staan dat je dat met een grote bestelwagen met hoog dak zou kunnen halen. Dat zou alleen lukken als je langzaam en héél rustig zou rijden. Wie dat niet doet, zal na zo’n 100 kilometer een laadpaal of snellader op moeten zoeken.

Tot zeven dagen autonoom

Tot zover het aspect wat ons teleurstelde. Maar er zijn ook genoeg interessante aspecten aan deze camper. Zo heeft Winnebago de camper voorzien van een set zonnepanelen met een capaciteit van 900 Watt. Hiermee kun je de accu opladen en zou je het interieur van de camper (volgens Winnebago) tot wel zeven dagen lang van stroom kunnen voorzien. Dan heb je volgens Winnebago wel dagelijks zo’n vier uur zon nodig. Je moet dan nog steeds rustig aan doen met de energie. Geen airconditioning en geen verwarming, maar je kunt wel maaltijden bereiden en douchen, en ook de koelkast kan gewoon draaien. Wie behoefte aan frisse licht heeft kan ’s nachts de dakventilator laten draaien.

Veel gerecyclede materialen

Het interieur van de Winnebago eRV2 is geïnspireerd op moderne ‘Japandi’ principes, wat staat voor een combinatie tussen Japans en Scandinavisch design. Dat moet zorgen voor een rustige en multifunctionele omgeving. Opvallend is de gecombineerde, multifunctionele zit/slaaphoek achterin de camper. Handig zijn ook de uitklapbare werkplekken bij de voorstoelen.

Je ziet steeds vaker dat camper- en autofabrikanten gerecyclede materialen voor het interieur gebruiken. Uitzonderingen daargelaten zijn dit meestal maar enkele delen van het interieur. Winnebago gaat hier echter behoorlijk ver. Zo gebruikt men in het interieur van de eRV2 overal gerecycleerde materialen voor. Van de vloerbedekking en vloermatten tot de matrassen en de bekleding rond de raamkozijnen aan toe. Voor de bekleding van de stoelen gebruikt Winnebago hernieuwbaar plantaardig textiel terwijl de acrylaat werkbladen gemaakt zijn van biologisch afbreekbare materialen.

Feedback

Nu moeten we niet vergeten dat het slechts een studiemodel annex prototype is. Ook Winnebago weet heel goed dat het rijbereik onvoldoende is. Het is slechts een studie om beter voorbereid te zijn voor het geval er over een paar jaar wél basisvoertuigen met een acceptabel rijbereik zijn. De camperbouwer lanceert rond de eRV2 ook een proefprogramma in de staten Florida, Californië en Washington waar mensen de camper kunnen testen en ook hun feedback kunnen geven.

Like dit artikel
Tweet dit artikel