In de zomer van 2025 verschijnt er een nieuwe naam op de Europese campermarkt: Corigon. De Erwin Hymer Group, bekend van merken als Hymer, Bürstner, Dethleffs en Eriba, introduceert het merk als antwoord op de stijgende prijzen in het instapsegment. Corigon richt zich op kopers die voor het eerst een camper overwegen en op zoek zijn naar degelijkheid, zonder direct boven de €60.000 (exclusief BPM) uit te komen.
Hoewel Hymer met Carado, Sunlight en Etrusco al merken voert die traditioneel als ‘betaalbaar’ worden gepositioneerd, is ook het prijsniveau van deze modellen de afgelopen jaren structureel gestegen. Daarmee ontstond er ruimte voor een nieuwe lijn met scherpere prijs-kwaliteitverhouding, gericht op de essentie van camperreizen: praktisch reizen met vertrouwde techniek.
Duidelijke focus op eenvoud en degelijkheid
Corigon is samengesteld uit de woorden ‘core’ en ‘go’, en die naam is niet willekeurig gekozen. Waar andere merken inzetten op luxe en design, kiest Corigon voor beproefde indelingen en duidelijke keuzes. Alles draait om wat nodig is om comfortabel en zorgeloos onderweg te zijn. Geen overbodige snufjes, maar een solide basis met voldoende comfort.
De modellen worden deels gebouwd op de Fiat Ducato, deels op de Ford Transit. Daarmee kiest Corigon voor twee bewezen platforms, die zowel qua rijeigenschappen als servicebereik in heel Europa goed staan aangeschreven. Het aanbod zal bestaan uit vier modelreeksen met in totaal twaalf verschillende indelingen.
Productie in vertrouwde Italiaanse Hymer-fabriek
Opvallend is dat de productie van Corigon plaatsvindt in de moderne Hymer-fabriek in San Casciano in het Italiaanse Val di Pesa. Daar rollen ook de modellen van Etrusco en Laika van de band. Door gebruik te maken van bestaande productiestructuren, kennis en inkoopkanalen, kan de Erwin Hymer Group het nieuwe merk tegen een concurrerende prijs aanbieden zonder op bouwkwaliteit in te leveren.
De eerste voertuigen worden eind juni 2025 gepresenteerd. Duitsland en Frankrijk hebben de primeur, waarbij de lancering van het nieuwe merk qua modellen en indelingen ook is afgestemd op de specifieke voorkeuren van die markten. Een lancering in Nederland staat voorlopig nog niet op de planning, al wordt verwacht dat bij gebleken succes ook andere Europese markten snel zullen volgen. Nederlanders die de campers van Corigo in levenden lijve willen bewonderen, zullen eind augustus een bezoekje aan de Caravan Salon in Düsseldorf moeten brengen.
Verkoop via een eigen dealernetwerk
Corigon krijgt een eigen verkoopstructuur die losstaat van de bestaande EHG-merken. Dat betekent dat het niet vanzelfsprekend is dat alle huidige Carado- of Sunlight-dealers ook Corigon mogen en gaan verkopen. De Erwin Hymer Group stelt nadrukkelijk dat het dealernetwerk wordt afgestemd op de marktvraag per land, met ruimte voor nieuwe partners. De fabrikant mikt op een breed bereik zonder het exclusieve karakter van de zustermerken aan te tasten.