Ook Etrusco, een van de nog jonge campermerken van de Erwin Hymer Groep, gaat campers op basis van de Ford Transit bouwen.
Die keus is mede ingegeven door de krapte in het aanbod aan basisvoertuigen. Met name de Fiat Ducato, het populairste basisvoertuig onder de camperfabrikanten, is maar mondjesmaat verkrijgbaar. In de vooravond van het kampeerseizoen presenteert Etrusco daarom verschillende nieuwe modellen op basis van de Ford Transit.
Het betreft zes halfintegraal campers, waarvan twee extra compact gebouwde ‘vans’ zoals ze door de Erwin Hymer Group worden worden genoemd. Door de introductie van deze zes nieuwe modellen groeit het programma van Etrusco behoorlijk. Het bestaat nu uit vijf buscampers, twee alkoof campers, veertien (compacte) halfintegraal modellen en vijf integraal campers, in totaal dus zesentwintig modellen. De eerste leveringen van de nieuwe modellen zijn overigens al voor het eind van deze maand gepland.
Vans (V 5.9 DF en V 6.6 SF)
De ‘Vans’ kenmerken zich door de relatief geringe breedte van slechts 2,14 meter. Bovendien maakt Etrusco voor deze nieuwe modellen, die V 5.9 DF en V 6.6 SF heten, gebruik van een verlaagd Ford Transit chassis. Ze zijn standaard uitgerust met de 96 kW 2,0-liter EcoBlue diesel. Optioneel zijn ze ook leverbaar met een krachtigere 125 kW dieselmotor en automatische transmissie. Door de slimme badkamer, de grote garage achterin en de compacte, maar uitgekiende keuken bieden ze ondanks de compacte afmetingen relatief veel ruimte en gebruiksmogelijkheden. De V 5.9 DF heef achterin een dwarsbed van circa 190 x 140 cm, de V 6.6 SF heeft twee eenpersoonsbedden met een lengte van circa 194 x 79 centimeter.
Halfintegraal campers (T 6.9 SF, T 7.3 SF, T 7.3 QCF en T 7.3 SCF)
De drie grotere nieuwe modellen van Etrusco zijn eveneens gebaseerd op de Ford Transit met een laag chassis. En ook hier zien we standaard de 96 kW EcoBlue-motor. Optioneel is ook hier een krachtigere versie en automatische transmissie verkrijgbaar.
De 6,98 meter lange T 6.9 SF is een wat compacter model met twee enkele bedden achterin. Optioneel kan ook het bed in de zitgroep om te bouwen zijn naar een bed, en is er ook hefbed boven de zitgroep verkrijgbaar. Totaal zijn er dan vijf slaapplaatsen.
De andere indelingen hebben een totale lengte ca. 7,34 meter en zijn dus wat ruimer. De meeste indelingen hebben een ruime L-vormige keuken met 140 l-koelkast en ook de badkamer is vrij ruim. In de T 7.3 QCF en de T 7.3 SCF zien we de tegenwoordig heel populaire face-to-face zitgroep. De T 7.3 SF heeft een min of meer klassieke zitgroep met dwarsbankje, met aan de rechterzijde nog een klein zitje.