Extreme Concepts Gekko: wél vierwielaandrijving, maar geen grotere bodemvrijheid

Extreme Concepts Gekko

Extreme Concepts Gekko: wél vierwielaandrijving, maar geen grotere bodemvrijheid

Wat goed voldoet in het terrein, is soms minder handig in het dagelijks leven. Buscampers die zijn voorzien van vierwielaandrijving, hebben vaak ook een grotere bodemvrijheid. Maar met de meeste van die campers wordt er amper off-road gereden.

Men kiest die vierwielaandrijving vooral om wat extra tractie te hebben op een nat grasveld, in de sneeuw of een grindweggetje. Daar heb je helemaal geen grotere bodemvrijheid voor nodig.

Daarmee rijdt het in het dagelijks leven alleen maar minder prettig. Bovendien maakt die grotere bodemvrijheid het voor buscampers met hefdak nagenoeg onmogelijk om in een parkeergarage te parkeren. Je komt dan namelijk boven de maximaal gangbare hoogte van twee meter uit. Daarom heeft Extrem Konzepte (een dochteronderneming van Extrem Fahrzeuge GmbH) een nieuwe 4×4 variant van de Ford Tourneo/Transit Custom bedacht waarbij geen sprake is van een verhoging van het chassis. Hiermee hebben wel de voordelen van een vierwielaandrijving, maar ondervinden hiervan geen beletsel bij het dagelijks gebruik. En juist dat laatste komt natuurlijk steeds vaker voor, met name bij buscampers.

Gekko

De nieuwe 4×4-variant van Extreme Concepts heet de “Gekko”. De vierwielaandrijving is geenszins bedoeld om onder te doen voor de normale 4×4-concepten van hetzelfde bedrijf. Het is niet zomaar een versie die de verhoging van de bodemvrijheid achterwege laat door de standaard vering te handhaven. Die grotere bodemvrijheid is namelijk ook nodig om de extra techniek te herbergen.

Onderdelen van Explorer

Daarom moest het bestaande aandrijvingsconcept voor de Gekko fundamenteel worden herzien. De transmissie kon worden overgenomen, daarachter werd het geheel opnieuw opgebouwd. In plaats van de eerder gebruikte achterassen van de Transit, gebruikte de ontwikkelaars achterassen onderdelenplank van de Ford Explorer. Behalve de assen werden ook wiellagers, aandrijfas en elektromagnetische koppeling overgenomen voor de ombouw.

Vrijwel niet te onderscheiden van standaard Tourneo/Transit Custom

Extreme Concepts GekkoHet resultaat is een Tourneo/Transit Custom met vierwielaandrijving die aan de buitenzijde vrijwel niet te onderscheiden is van het standaardmodel. Op de foto hiernaast is het verschil goed te zien, het witte voertuig heeft de grotere bodemvrijheid en het donkere voertuig is net zo laag als een normale Transit. In het terrein zou de Gekko dezelfde tractie moeten hebben als zijn hoger gelegen zustermodellen. Alleen de bodemvrijheid en hellingshoek zijn conform het standaardmodel zonder vierwielaandrijving. Daarom moet je van de Gekko geen echte off-road kwaliteiten verwachten. Maar de nieuwe vierwielaangedreven versie voor de Ford Tourneo/Transit Custom is wél uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik en zal zijn kwaliteiten met name tijdens slechte weersomstandigheden en gladde wegen laten gelden. Afhankelijk van de wielbasis ligt de prijs voor de ombouw net onder de 13.000 euro.

Like dit artikel
Tweet dit artikel