Onverwacht snel introduceert Fiat de volledig elektrische versie van de Ducato. Een paar weken geleden bereikte ons nog het nieuws dat de fabrikant middels een intensief testprogramma samen met enkele partners de beste configuratie wilde bepalen.
Dit is testprogramma is kennelijk snel afgerond. De Ducato is de eerste volledig elektrische bedrijfswagen van Fiat. Hij zal naar verwachting ook op de Caravan Salon in Düsseldorf worden gepresenteerd.
Prestaties
De Ducato Electric zal verkrijgbaar zijn in alle koetswerkversies. De elektrische aandrijflijn krijgt een maximumvermogen van 90 kW en een koppel van 280 Nm. De prestaties zijn nog niet vrijgegeven. Wat wel duidelijk is, is dat het koppel van een elektromotor al vanaf bijna nul toeren beschikbaar is zodat dit voor een heel andere rijbeleving zorgt. De laadvolumes komen overeen met die van de conventionele Ducato’s. Voor bedrijfswagens en campers is uiteraard ook het laadvermogen van essentieel belang, met name als de MTM niet meer dan 3500 kilo mag bedragen. Helaas zijn er nog geen gegevens zoals het rijklare gewicht afgegeven. Wel geeft Fiat aan dat de Ducato Electric een laadvermogen tot 1950 kilo heeft. De conventionele versie heeft een laadvermogen tot 2200 kilo. Dat zou kunnen betekenen dat de elektrische uitvoering zo’n 250 kilo zwaarder zou kunnen zijn. En snel rekensommetje leert ons dat de Ducato Electric daardoor waarschijnlijk te zwaar zal zijn om te dienen als basisvoertuig voor alkoof en (half)integraal campers met een MTM van 3500 kilo. Maar voor buscampers zijn er wel degelijk mogelijkheden.
Mogelijkheden voor campers
De Ducato Electric krijgt een modulair opgebouwd accupakket. Je kunt dus kiezen uit verschillende accucapaciteiten. Het grootste accupakket zorgt voor een actieradius van 360 kilometer. Dat zal in de praktijk iets minder zijn, ongeveer 300 kilometer. Veel camperaars zullen dat te weinig vinden. Toch blijkt dit in de praktijk heel erg mee te vallen. Ten eerste is het zo dat tijdens de meeste campervakanties er maar enkele dagen zijn dat er (beduidend) meer dan die 300 kilometer. Bijna iedereen zal na anderhalf of twee uur rijden een pauze nemen. Dat zijn afwisselend langere of kortere pauzes. De kortere om de benen te strekken, de langere om even te lunchen, even goed uit te rusten of om bijvoorbeeld een stad te verkennen. Als die langere pauzes worden doorgebracht bij een snellader dan kan de accu daar in een half uur tot uur weer bijna volledig worden bijgeladen.
Denken in mogelijkheden
Omdat de accu van de camper ook ’s nachts kan worden opgeladen, of bij kortere stops bij wegrestaurants en supermarkten, hoeft de actieradius van 300 kilometer helemaal niet z’n probleem te zijn. Bovendien zijn alle mogelijke oplaadpunten aangegeven in apps en worden de meeste elektrische voertuigen ook geleverd met een systeem dat zaken als oplaadpunten en actuele accucapaciteit koppelt met de navigatie zodat je het opladen bijna probleemloos in je rit kunt meenemen. Het is bij elektrisch rijden belangrijk te denken om te denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Elektrische voertuigen rijden niet alleen stil en geheel emissievrij, ze hebben (de komende jaren) bovendien het voordeel dat de BPM en motorrijtuigenbelasting vele malen lager zijn. Ook is elektriciteit vanwege de hoge accijnzen een stuk goedkoper dan brandstof. Een verslag van het rijden met een elektrische auto tijdens een vakantie is overigens te vinden op E-Drivers.com.