Fiat opent orderboeken elektrische E-Ducato

elektrische Fiat E-Ducato

Fiat opent orderboeken elektrische E-Ducato

Fiat Professional maakt bekend dat het de orderboeken voor de elektrische Fiat E-Ducato heeft geopend. Hiermee is er ook voor de Ducato, het populairste basisvoertuig voor campers, een volledig elektrische versie verkrijgbaar.

De elektrische Fiat E-Ducato is al op kort termijn verkrijgbaar. Vanwege het kostbare accupakket is de Fiat E-Ducato in aanschaf duurder dan een versie met dieselmotor. De prijzen van het basisvoertuig beginnen bij net boven de 50.000 euro. Er is echter geen BPM verschuldigd en de gebruikskosten liggen beduidend lager.

Fiat E-Ducato

Fiat biedt de elektrische E-Ducato in nagenoeg alle configuraties aan zoals we die ook van de dieselversies kennen. Er zijn versies van 3,5 ton en versies van 4,25 ton die een nuttig laadvermogen van 1,9 ton bieden. De Fiat E-Ducato wordt aangeboden met twee accupakketten. De basisaccu is een 47 kWh accu, tegen meerprijs is er ook een versie met een 79 kWh accupakket. In beide gevallen beschikt de elektrische Ducato over een 90 kW (122 pk) elektromotor die een koppel van 280 Nm levert.

Rijbereik

De E-Ducato heeft met het grootste accupakket een maximaal rijbereik van 370 kilometer volgens de WLTP-stadscyclus (WLTP City Cycle). Met de normale WLTP-cyclus is die wel wat minder. De Fiat E-Ducato met de kleinere accu heeft een bereik van 235 km (ook WTLP City Cycle). Op de snelweg, waar de luchtweerstand een grote rol speelt, is het bereik uiteraard een stuk kleiner. Rijden in heuvelachtig terrein kan heel efficiënt. Daar wordt de energie die wordt gebruikt om naar boven te rijden, bij het afdalen door het afremmen op de motor voor een groot deel weer geregenereerd.

Laders

Er zijn drie verschillende on-board laders verkrijgbaar waarmee je de accu aan een normale laadpaal op kunt laden. De versie met de kleinste accu heeft een 6,7 kW-lader, de 79 kWh accu heeft een snellere 11 kW-lader. Later komt er ook een 22 kW lader. Laden aan een stopcontact kan ook maar dat duurt vele malen langer. Je kunt de E-Ducato onderweg ook op de DC-snellader aansluiten maar Fiat geeft op dit moment niet op hoe snel het laden dan gaat. Bij de meeste elektrische auto’s is de accu na 30-40 minuten laden tot 80% gevuld.

Opladen

Het rijbereik op een acculading, in combinatie met de laadtijd, is nog wel een aandachtspunt. Thuis en op de camperplaats (want ook daar komen tegen die tijd laadpalen) is het geen probleem om de camper in een nacht helemaal op te laden. Maar na 250 à 300 kilometer rijden is de accu weer leeg. Dan kan de camper onderweg aan een snellader worden opgeladen. Na een half uur tot een uur is de accu weer tot 80% gevuld. Dat laden is iets duurder dan thuis. De laadtijd is voor veel mensen wel een probleem. Maar dat valt weer mee als je wat meer naar gaat plannen. Opladen tijdens een langere koffiepauze bijvoorbeeld, of tijdens een wandeling, of tijdens het boodschappen doen. Bovendien hoeft de accu aan die snellader niet verder worden opgeladen dan nodig is om de bestemming te bereiken. Als er nog maar honderd kilometer moet worden gereden tot de volgende camper of camperplaats, dan is een kwartiertje laden vaak genoeg.

Always be charging

De meer ervaren elektrische rijders hanteren het ‘always be charging’ principe. Als je ergens parkeert, bij de supermarkt, een museum of waar dan ook, moet je altijd even kijken of er een laadpaal vrij is, en daar de accu opladen. Dat zijn meestal de ‘normale’ (langzame) laders maar zo ‘sprokkel’ je wel de nodige kilowatts bij elkaar en hoef je minder vaak de snellaadstations op te zoeken.

Veel goedkoper in gebruik

De energiekosten van een elektrische auto bedragen doorgaans maar de helft van die van een auto met een verbrandingsmotor. En dat verschil zal naarmate de brandstof wordt alleen maar groter worden. Ook qua onderhoud is een elektrische auto veel voordeliger. Je hoeft er in principe alleen maar mee naar de garage om de remmen en banden te laten controleren/vervangen. Mensen die bang zijn dat de elektriciteitsprijzen zullen stijgen omdat de overheid de accijnzen op brandstof mist: ook de elektriciteitsprijs bestaat nu al voor een heel groot deel uit belasting.

Uitstootvrij, hoog koppel en fluisterstil

En er zijn nog meer voordelen dan alleen de kosten. Een elektrische auto is niet alleen volledig uitstootvrij, de motor is fluisterstil. Bij stoplichten ervaar je totale stilte want de elektromotor, die nagenoeg geen geluid maakt. Dan hoor je zomaar de vogeltjes fluiten, evenals andere omgevingsgeluiden. Ook heeft een elektromotor een relatief hoog koppel. Dat is bovendien al beschikbaar vanaf nul toeren. Een heel verschil met een verbrandingsmotor, die even op toeren moet komen voordat hij voldoende koppel heeft. Verder heeft een elektrische auto geen versnellingsbak, het is een kwestie van het gaspedaal indrukken en rijden. Vaak kun je als je het gas loslaat op de motor afremmen (en energie terugwinnen). Dat afremmen kan behoorlijk stevig, tot stilstand aan toe, het zogenaamde ‘one pedal driving’.

Zwaarder

Die accu van een elektrische auto is niet alleen kostbaar maar  ook behoorlijk zwaar. Dat betekent dat de camper ook een stuk zwaarder wordt. De grens van 3500 kilo komt dan vrij gauw in beeld. Bij een buscamper zal het redelijk makkelijk lukken om onder de 3500 kilo blijven. Bij grotere (half)integraal campers zal de MTM al gauw 4250 kilo gaan bedragen. Diverse instanties, waaronder de NKC, zijn bezig om de gewichtsgrens van een normaal rijbewijs naar 4250 kilo te krijgen. Laten we hopen dat tegen de tijd dat er meer elektrisch campers zijn, je met een B-rijbewijs inderdaad een camper met een MT van 4250 kilo mag besturen.

CO2 uitstoot is daadwerkelijk lager

Voor de mensen die twijfelen of elektrisch rijden echt wel zo goed voor het milieu is: Op de website van de Europese denktank Transport & Environment staat een analyse, waarbij álle mogelijke factoren worden meegerekend, dus ook het winnen van de grondstoffen en het recyclen van de auto’s, motoren en accu’s (die voor het grootste deel hergebruikt kunnen worden). Daaruit blijkt dat elektrische auto’s gedurende hun levensloop écht veel minder CO2 uitstoten, ook als ze met grijze stroom worden opgeladen.

Like dit artikel
Tweet dit artikel