Ford houdt vast aan laatste voorstel problematiek verstuivers

Ford Transit

Ford houdt vast aan laatste voorstel problematiek verstuivers

SOESTERBERG – Wie een camper heeft die op basis van een Ford Transit 2,2 TDCi uit bouwjaren 2006 t/m 2011 is gebouwd, zal ongetwijfeld hebben gehoord over de problematiek met de verstuivers, of dit zelfs aan den lijve hebben ervaren.

Vanwege een probleem met de verstuivers lopen eigenaren van deze campers de kans dat de motor van hun Ford Transit zelfs al bij een geringe kilometerstand vast kan lopen.

Oplossing

De NKC is als belangenbehartiger van de betrokken camperaars al enkele jaren met Ford in de weer om een acceptabele oplossing te bewerkstelligen. Een update van de software van het motormanagement bracht nog geen definitieve oplossing. Ford raadde daarom aan om de verstuivers te laten controleren bij de dealers. Dat betekende voor de camperaars een kostenpost van enkele honderden euro’s, die als er ook verstuivers zouden moeten worden vervangen zelfs kon oplopen tot meer dan 1000 euro.

Maar ook dat is nog geen definitieve oplossing als er toch al schade aan de motor is ontstaan. Als de motor daadwerkelijk vast zou lopen, dan rest er slechts een revisie op vervanging. De kosten van de vervanging van de motor bedragen ongeveer 8.500 euro.

Voorstel Ford

Ford heeft na lang aandringen van de NKC voorgesteld om een jaar gratis garantie op basis van een verzekeringsproduct te geven. De camper moet dan eerst een soort van nulmeting krijgen bij Ford, ook moeten de verstuivers door een gecertificeerd bedrijf zijn getest. De kosten van beide zaken komen voor rekening van de camperaar. Bovendien mag de motor niet ouder dan 10 jaar zijn. Ook heeft Ford aangegeven dat het de kosten van de opgeblazen motor bij een aantal gevallen (ongeveer 2 op de 3) helemaal wil vergoeden. Ook wil Ford een klein aantal eigenaren tegemoet komen in de kosten van een nulmeting en een test van de verstuivers.

Campereigenaren boos

De betrokken eigenaren vinden het voorstel van Ford niet als een oplossing van hun probleem, en dat de door Ford gestelde randvoorwaarden niet realistisch zijn. De NKC heeft aangegeven dat er op dit moment gewoon niets beters is, en dat dit voorstel in ieder geval beter dan helemaal niets is. Ook heeft de NKC aangegeven dat het de mogelijkheden om tot een beter voorstel te komen, blijft onderzoeken.

Uitgebreide info vind je op de website van de NKC.

Like dit artikel
Tweet dit artikel