Gaat Knaus met M.A.N. in zee?

MAN TGE camper van Knaus?

Gaat Knaus met M.A.N. in zee?

Tot nu heeft de Duitse vrachtwagenbouwer M.A.N. geen rol van betekenis gespeeld op het gebied van kleinere campers. Dat is wel anders op het gebied van grote ‘Liners’ en ‘Overlanders’.

In de gewichtsklasse boven de 7,5 ton worden heel wat campers op een luchtgeveerd M.A.N.-chassis gebouwd. Nu het Duitse merk met de nieuwe TGE een bestelbus bouwt die nagenoeg gelijk is aan de nieuwe VW Crafter, probeert M.A.N. ook de markt van de kleinere campers te betreden.

M.A.N. liet op de laatste CMT in Stuttgart al een paar studiemodellen (foto) van grote buscampers zien en kan nu mogelijk een grote stap zetten, als het inderdaad gaat samenwerken met Knaus. Er is nog niets officieel bevestigd, maar er gaan geruchten rond dat Knaus en M.A.N. gezamenlijk een nieuwe buscamper gaan bouwen.

De buscampers die M.A.N. op de CMT liet zien, komen al aardig in de buurt van wat Knaus de laatste jaren op de markt brengt. Bovendien heeft Knaus al ervaring met de nieuwe Crafter omdat het 150 exemplaren van de BoxDrive CUV First Edition heeft gebouwd. Verder heeft M.A.N. in haar eigen BMC (Bus Modifikation Center) de mogelijkheid om bestelwagens aan te passen voor het gebruik als camper.

Interessant is ook het serviceconcept waarover gesproken wordt. M.A.N. staat namelijk bekend om het feit dat het wereldwijd een wijdverbreid en kwalitatief uitstekend dealernetwerk heeft opgebouwd. Al deze dealers zouden beschikbaar zijn voor het onderhoud aan de eventuele Knaus/M.A.N. campers. Niet alleen voor het voertuigtechnische gedeelte, maar ook voor alles wat met het interieur te maken heeft.

De M.A.N. TGE wordt in Polen gemaakt en is nagenoeg gelijk aan de Volkswagen Crafter. Het verschil zit hem behalve in de logo’s en afwerkingsdetails in de afwijkende grill. De TGE is beschikbaar in een wielbasis van 3,64 en 4,49 meter en met voorwiel- en vierwielaandrijving. Volgens de geruchten zou de Knaus/M.A.N. camper op de korte wielbasis worden gebouwd. Voor de motorisering kan er gebruik worden gemaakt van dieselmotoren van 140 en 177 pk. Standaard hebben ze een handgeschakelde vesnellingsbak met zes versnellingen, optioneel is er ook een automatische bak met acht versnellingen leverbaar. Omdat deze week de perspresentatie van de 2019 modellen van Knaus-Tabbert wordt gehouden, verwachten wij snel meer duidelijkheid.

Like dit artikel
Tweet dit artikel