De BOVAG meldt dat de Nederlandse kampeerders gewoon caravans en campers blijven kopen, maar dat ze in 2010 wel zeer prijsbewust en weloverwogen te werk zijn gegaan. Het verkochte aantal nieuwe caravans nam weliswaar ten opzichte van 2009, maar dat aantal werd voor een groot deel weer door de verkoop van jonge occasions (tot 5 jaar oud) gecompenseerd.
Bij de campers valt een zelfde tendens waar te nemen, ook hier was er een lichte daling in de verkoop van nieuwe kampeerauto’s maar nam de afzet van jonge gebruikte campers behoorlijk toe.
Nederland koploper
Er werden vorig jaar in Nederland in totaal 9.187 nieuwe caravans en 1.297 nieuwe kampeerauto’s verkocht. Verder zijn er in dezelfde periode door de caravan- en camperbedrijven ook nog 13.458 gebruikte caravans en 4.770 gebruikte campers verkocht.
Daarmee blijft het totale park, bestaande uit zo’n 480.000 caravans en ongeveer 60.000 campers, behoorlijk stabiel en blijven de Nederlanders nog steeds Europees koploper op kampeergebied.
Recordaantal onderhoudsbeurten
Die constante hoeveelheid campers en caravans is ook te merken aan de zorg die wordt besteed aan het kampeermiddel. In 2010 werd er bij de BOVAG-caravanbedrijven namelijk een recordaantal onderhoudsbeurten uitgevoerd.
Jong gebruikt wordt schaars
Hans Louwers, manager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: ‘Een jong gebruikte caravan biedt doorgaans vrijwel hetzelfde comfort als een nieuwe. Denk aan een boiler, toilet, een vast bed en een koelkast met vriesvak, terwijl de prijsstelling wat gunstiger is. Maar met de groeiende populariteit ontstaat er ook schaarste. Voorraden nemen af en de occasionprijzen lopen juist weer op, waardoor het prijsverschil met een nieuwe kleiner wordt. Met het kampeerseizoen in aantocht is het dus zaak snel je slag te slaan.’
Steeds meer luxe
In 2011 verwacht Louwers geen grote veranderingen qua aantallen op de caravan- en campermarkt,hoewel er toch wel wat interessante ontwikkelingen zijn. Louwers: ‘Kamperen blijft onverminderd populair in Nederland. Luxe is daarin de trend: campings bieden meer comfort en kampeermiddelen moeten van alle gemakken voorzien zijn. Vouwwagens worden moderne tenttrailers die in een handomdraai uit te klappen zijn, caravans nemen de luxe van thuis mee in de vorm van lederen bekleding en bij campers zien we complete flat-screens en sound-systems . De verkoop van nieuwe caravans en campers zal naar verwachting stabiliseren.’