Gedoogregeling B-rijbewijs voor elektrische bestelwagens tot juli 2024 verlengd

Gedoogregeling B-rijbewijs voor elektrische bestelwagens tot 4250 kilo slechts tot komende zomer verlengd

Gedoogregeling B-rijbewijs voor elektrische bestelwagens tot 4250 kilo slechts tot komende zomer verlengd

Er zijn al wat kleine elektrische camperbusjes op de markt. Er zijn ook al enkele elektrische buscampers- die dus iets groter dan camperbusjes zijn – te koop. Maar daar zien we dat het lastig is om de maximaal toelaatbare massa van 3500 kilo niet te overschrijden. Elektrische campers zijn immers een stuk zwaarder.

Daarom heb je voor grotere en zwaardere elektrische campers normaal gesproken rijbewijs C nodig. Maar er is momenteel een ontheffing voor elektrische bestelwagens van maximaal 4250 kilo, die je dan met het gewone rijbewijs B mag besturen. Die ontheffing is echter tijdelijk, in afwachting van nieuwe wetgeving op dat gebied. Omdat die nieuwe wetgeving nog op zich laat wachten, heeft men de gedoogregeling verlengd. Maar die verlenging is slechts van toepassing tot 1 juli 2024.

Verlenging bedraagt slechts een half jaar

Het besluit van demissionair minister Harbers van het ministerie verkeer in infrastructuur om de gedoogregeling slechts tot 1 juli te verlengen, is gedaan op advies van het Openbaar Ministerie. Dit besluit heeft, tenzij er voor die tijd een definitieve wetgeving is, uiteraard gevolgen voor de transitie naar elektrisch rijden bij de bedrijfswagens.

Bedrijven die overwegen om grote elektrische bestelwagens aan te schaffen, houden de hand op de knip. Bedrijven die al hebben geïnvesteerd in kostbare elektrische bestelwagens, lopen het risico dat ze deze binnenkort niet meer in kunnen zetten tenzij ze à la minute hun chauffeurs een rijbewijs C laten halen. Logistieke bedrijven zouden dat nog kunnen overwegen maar voor bijvoorbeeld bouw- en installatiebedrijven is dat geen realistische gedachte.

Ook van invloed op elektrisch campers

Ook voor camperbouwers, en mensen die overwegen om een elektrische camper te overwegen, blijft dit niet zonder gevolgen. De kritische grens van 3500 kilo komt bij elektrische buscampers al heel snel in beeld. Het is technisch schier onmogelijk om elektrische (half)integraal campers en alkoof campers van maximaal 3500 kilo te bouwen. Daarom is het van groot belang dat er een passende wetgeving komt waarmee het mogelijk is om met een rijbewijs B een camper met een MTM van maximaal 4250 kilo te besturen.

Laten we daarom hopen dat de oproep van brancheorganisaties als Koninklijke RAI Vereniging, BOVAG, Transport en Logistiek Nederland (TLN), evofenedex, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW, MKB-Nederland en de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) succes zal hebben. Zij roepen de minister opom wat soepeler met het verlengen van de gedoogregeling om te gaan. Uiteraard moet er aansluitend ook een wetgeving komen die het mogelijk maakt om met een rijbewijs B ook een elektrische camper te kunnen besturen, anders is het nog maar een tijdelijk voordeel.

Like dit artikel
Tweet dit artikel