Globe-Traveller Falcon: een buscamper die speciaal is ontwikkeld voor lange reizen

Globe-Traveller Falcon buscamper

Globe-Traveller Falcon: een buscamper die speciaal is ontwikkeld voor lange reizen

We verwachten steeds meer van buscampers. Gelukkig hebben de camperproducenten diverse slimme oplossingen steeds bruikbaarder maken. Dat kan zijn om ze veelzijdiger of multifunctioneler te maken, of comfortabeler.

De Poolse camperbouwer Globe-Traveller heeft bij de Falcon buscamper ook het nodige uit de kast gehaald, maar dan vooral om hem geschikt te maken voor een langer verblijf en voor langere reizen.

Volkswagen Crafter

De nieuwe Falcon is de eerste ombouw van Globe-Traveller die is gebaseerd op de 5,99 meter lange Volkswagen Crafter. De reden waarom men voor dit voertuig koos is niet helemaal duidelijk maar dat zal te maken hebben met de beperkte verkrijgbaarheid van de Fiat Ducato. Maar het kan ook zijn omdat de Crafter ook met vierwielaandrijving leverbaar is.

Globe-Traveller vond de ombouw van de VW Crafter in ieder geval een grote uitdaging. Dit omdat de Crafter inwendig aanzienlijk minder ruimte biedt dan de Fiat Ducato. Ook lopen de zijwanden bovenaan meer naar elkaar toe. Evengoed meldt Globe-Traveller dat het nieuwe model alle kenmerken heeft behouden waarvoor het merk bekend staat.

Comfortabel, duurzaam en robuust

De Globe-Traveller Falcon heeft een dubbele bodem en een uitstekende isolatie, waardoor hij geschikt is voor reizen in winterse omstandigheden. De stahoogte is door die dubbele bodem – ondanks het verhoogde dak – wel wat beperkter: 1,91 meter.

Bij de bouw zijn naar verluidt alleen materialen van de hoogste kwaliteit gebruikt. De indeling, afwerking en uitrusting van de Falcon is gebaseerd op de resultaten van een marktonderzoek naar de eisen van mensen die meer dan drie maanden in hun camper doorbrengen en eventueel ook werken terwijl ze reizen. Het doel was een buscamper te ontwikkelen die niet alleen comfort biedt, maar ook duurzaamheid en robuustheid door hoogwaardige materialen. Het is dan ook allesbehalve een standaard camper geworden.

Indeling

Dat geldt ook voor de indeling van de Globe-Traveller Falcon. Zo heeft de camper de badkamer achterin en een zijwaarts gerichte bank. De badkamer achterin strekt zich uit over de hele breedte van het voertuig en heeft een Clesana droogtoilet. Door de verlichting en de marmer look ademt hij de sfeer van een badkamer uit zoals we thuis hebben. Aan de achterzijde van de badkamer is een opbergvak voor bijvoorbeeld kampeermeubilair of skispullen.

Achter de draaibare voorstoelen bevindt zich een kleine klaptafel, maar geen complete zitgroep zoals de meeste buscampers hebben. De keuken bevindt zich zoals gebruikelijk aan de rechterzijde, direct achter de schuifdeur. Tegenover de keuken bevindt zich de grote langsbank. Een eettafel is er niet, wel kan er uit het keukenblokje een klein schuiftafeltje worden getrokken. Verder kan de bank in enkele handelingen worden omgebouwd tot een tweepersoons langsbed.

Het interieur van de Globe-Traveller Falcon is voorzien van marmer look werk- en tafelbladen, mat zwart meubelbeslag, een plafond in betonlook en vloer in houtlook. De hoogwaardige Dynacook-gaskookplaat met keramisch oppervlak draagt bij tot de hoogwaardige uitstraling.

Zelfvoorzienend

De Globe-Traveller Falcon heeft een speciaal op lange reizen afgestemde hoogwaardige, uitgebreide uitrusting. Er is veel aandacht aan ‘zelfvoorzienend’ geschonken. Hij wordt ook aangeboden in een ‘gasloze’ uitvoering. Hij is standaard voorzien van Truma 6D iNET dieselverwarming. Twee LiFePO04 accu’s met een totale capaciteit van 400 ampère-uur zorgen ervoor dat elektrische apparaten onderweg probleemloos werken. Bovendien is de Falcon uitgerust met zonnepanelen van 320 watt die de batterijen opladen. Dit garandeert de functionaliteit van de apparatuur, ook als er geen netspanning beschikbaar is. Ook heeft hij een 5G WiFi-router en airconditioning in de woonruimte.

De Globe Traveller Falcon wordt standaard met vierwielaandrijving geleverd en de prijs begint bij ruim anderhalve ton.

Like dit artikel
Tweet dit artikel