Groot, groter, grootst: vierassige expeditiecamper from downunder

SLRV Expedition Vehicles  Commander 8×8  camper overlander

Groot, groter, grootst: vierassige expeditiecamper from downunder

SLRV Expedition Vehicles is een van de weinige Australische fabrikanten van expeditiecampers is zo voortvarend geweest om een vierassige expeditiecamper te bouwen.

Op zich is de Commander 8×8, die op basis van een MAN TGS 41.480 is gebouwd, met acht meter niet eens zo gek lang. Het wordt pas bijzonder als we zien dat hij een extra verdieping heeft.

SLRV Expedition Vehicles is 13 maanden bezig geweest om de Commander 8×8 te ontwikkelen en bouwen. Het is ook het eerste project van deze omvang dat het Australische familiebedrijf aandurfde.

Slaapzaal

Deze dubbeldekker is een heel bijzondere camper voor avontuurlijke gezinnen. Hij beschikt namelijk over maar liefst acht vaste slaapplaatsen. Bij veel van dit soort avontuurlijke campers dient het hefdak om de toch al royale beschikbare ruimte te vergroten. Bij de Commander 8×8 is deze extra verdieping verrassend nuttig. Je kunt hem alleen bereiken via een klein luikje. Daarboven vind je maar liefst zes eenpersoonsbedden. Je zou ook eerder van een slaapzaal dan een kinderkamer kunnen spreken. Aan het voeteneinde van elk bed is er een vakje voor kleding en persoonlijke spullen, en zelfs onder de bedden kunt je nog het nodige opbergen.

De ramen van deze verdieping komen overeen met de ramen op de begane grond. Ook als het dak naar beneden is heb je nog steeds zicht naar buiten. Om ervoor te zorgen dat het dak onder alle omstandigheden betrouwbaar opent en sluit, wordt het dak op vier rails aan elke zijde geleid en wordt de hele auto op een vierpunts-onderstel gemonteerd. De cabine bestaat uit een 60 tot 120 millimeter dikke polyester sandwich, die met een vacuümtechniek wordt geproduceerd. Dit is de beste methode om een duurzaam product te maken en veel gewicht te besparen.

Ook plek voor de grootouders

Wie 1,2 miljoen euro besteed aan een camper, wil ‘s avonds geen bed bouwen. Daarom is er achterin het voertuig een tweepersoonsbed voor de ouders voorzien, met voorin een douche (bestuurderszijde) en een toilet (bijrijderszijde). Dat is nog niet alles. Als de grootouders op bezoek komen kan er desgewenst gebruik worden gemaakt van het opklapbed boven de zitgroep. Er zijn in de zitgroep ook zes zitplaatsen met heupgordels beschikbaar.

Veel technologie en apparatuur aan boord

Om ook in de outback acht tot tien hongerige monden te kunnen vullen, is de keuken iets groter dan gebruikelijk. Hij heeft een inductiekookplaat, twee magnetrons, microgolfovens, een extra buitenkeuken (in het vak onder de wasmachine) en vier compressorkoelkasten. Natuurlijk heeft de camper behalve een verwarming ook een airconditioning. Om het enorme stroomverbruik te compenseren, werd er een extra krachtige dynamo toegepast. Het dak is voorzien van zonnecellen en er is een generator beschikbaar als noodstroomoplossing. De Commander kan tot 1.000 liter water meenemen in meerdere aparte tanks en er is een apart circuit beschikbaar voor gefilterd drinkwater.

Krachtig

De MAN TGS 41.480 8×8 is momenteel een van de krachtigste trucks in zijn klasse. Hiermee kan de camper door elk terrein rijden. De 12-liter motor levert een koppel van 2.100 Newtonmeter en de differentieels van alle vier de assen kunnen worden vergrendeld. Als dat ook niet meer helpt kan een hydraulische lier aan de voor- en achterzijde met een trekkracht van ongeveer 15 ton en een touwlengte van 75 meter de camper een stukje verder helpen. Vanwege de barre Australische omstandigheden spreekt het voor zich dat de camper is voorzien van een onderrijbescherming en een riante brandstoftank van maar liefst 1000 liter.

Like dit artikel
Tweet dit artikel