Een van de voordeeltjes die je als eigenaar van een camper hebt, is het aantrekkelijke tarief voor de motorrijtuigenbelasting. Mits de camper aan de inrichtingseisen van de RDW voldoet en een ‘camper kenteken’ heeft, betaal je maar een kwart van het normale tarief.
Dat is wel zo prettig, want de meeste campers zijn zwaar en rijden op diesel, waardoor de wegenbelasting anders heel hoog uit zou kunnen vallen. Maar er gaat met ingang van 2026 helaas het een en ander veranderen.
Straks een hoger tarief MRB voor campers
Heleen Elbert, een van de weinige autobelastingspecialisten van Nederland, heeft de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen van het demissionaire kabinet uitgebreid doorgenomen. Zij meldt dat het aantrekkelijke kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) dit jaar gewoon van kracht blijft, maar dat er met ingang van 2026 een minder aantrekkelijk tarief zal gelden.
Kwarttarief voor campers gaat verdwijnen
Helaas is het kabinet voornemens om het kwarttarief voor campers in de toekomst te laten verdwijnen. Dan gaan campereigenaren geen 25% maar 50% van het reguliere tarief voor de motorrijtuigenbelasting betalen. Dat staat los van het feit of hun camper wel of niet verhuren worden, zowel als particulier of bedrijfsmatig.
Oudere campers nog minder voordelig
Eigenaren van oude diesels, die niet aan de Euro 5-norm of nieuwe voldoen, worden nog harder geraakt. Bezitters daarvan betalen sinds 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting. Ook hiervan betalen de een kwart. Maar ook dat wordt straks de helft.
‘Betalen Naar Gebruik’ wordt doorgeschoven
In het coalitieakkoord is afgesproken dat in 2030 ‘betalen naar gebruik’ (BNG) wordt ingevoerd. Dit wordt ook wel ‘rekeningrijden’ genoemd, waarbij je niet langer een vast bedrag per maand/jaar aan motorrijtuigenbelasting betaalt, maar een bedrag per gereden kilometer. Nu het kabinet demissionair is, heeft men besloten dat het men het doorschuift en het opstellen van het BNG aan het volgende kabinet overlaat.
Kenteken schorsen en APK
Ook is er een verduidelijking van de uitzondering voor een APK tijdens de schorsing van een kenteken. Zoals bekend hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen als je het kenteken van jouw camper laat schorsen. Dan mag de camper gedurende de schorsing uiteraard niet op de weg komen. Daarop geldt één uitzondering, en dat is als de camper auto naar de garage moet voor de APK. Dit legt het kabinet nu duidelijker uit: die uitzondering is alleen van toepassing op de dag dat de camper daadwerkelijk gekeurd wordt. Dus niet op de dag voor of na de keuring.