LOCHEM – In de opmaat naar de bekendmaking van het Caravanbedrijf van het Jaar 2014 brengt Kampeerzaken.nl de zes finalisten voor het voetlicht. We spreken met Berry Holtslag, eigenaar van Holiday Sport in Lochem.
Wat maakt Holiday Sport tot een finalist?
“Onze missie is dat we niet slechts een verkooppunt zijn, maar een bijzondere en inspirerende ontmoetingsplaats voor liefhebbers van caravannen, kamperen en wandelen. Voor ons draait alles om relaties. Het gaat om mensen en om aandacht. Het is onze uitdaging de klant een onvergetelijke vakantie te bezorgen. Het is super dat we er weer bij zitten, we zijn vier keer finalist geweest en één keer genomineerd. Een stabiele score, maar het zou mooi zijn om een keer te winnen”.
Familiebedrijf of familiegevoel?
“Beide: we zijn een familiebedrijf, maar we kennen ook het familiegevoel en hopen dat als team ook uit te stralen naar de klant. We doen het samen. De functies zijn verschillend, maar onze mensen zijn gelijk.”
Wat kun je je van de mysteryshopper herinneren?
“Omdat we het vaker hebben meegemaakt, dachten we de mysterieshopper dit keer vast te zullen herkennen. Maar het leek wel of elke klant de afgelopen periode heel veel vragen had. Het moet ook niet uitmaken of je de mysterieshopper verwacht. Elke dag moet je in de zaak je uiterste best doen.”
Wat is het bestverkochte caravanmerk/of model van de afgelopen tijd?
“Dat is de Bianco serie van Fendt, terwijl er toch ook veel belangstelling is voor de Tourist van Dethleffs. En dat komt misschien omdat wij er zelf enthousiast over zijn. Beide caravans trekken een heel verschillend publiek. Wij zien twee stromingen. De Bianco trekt klanten die verder en langer weg willen en comfort belangrijk vinden. Vaak heeft men al een caravan gehad. De Tourist trekt mensen die mobiel willen zijn op kortere vakanties of meer en vaker willen toeren. Het zijn tentkampeerders of ‘Eriba-touring-kampeerders’ die iets meer verblijfsgemak zoeken. De Tourist is een retro model die je in verschillende buitenkleuren kunt laten uitvoeren.”
Wat is de bestverkochte gadget van de afgelopen tijd?
“Ik neig naar de mover. Echter, deze krijgt veel concurrentie van de cassetteluifel met dakmontage. Als ik zie wat er op dit moment bij ons in de werkplaats klaarligt om gemonteerd te worden, kon dit de mover wel eens overtreffen. De montage van de luifel is geen eenvoudige klus trouwens. Veel nieuwe caravanmodellen hebben de voortentrail in kunststofhoekelementen liggen die voor de montage gedeeltelijk verwijderd moeten worden.”
Hoe groot is jullie liefde voor ‘het caravannen’?
“Al onze mensen in de verkoop zijn ermee opgegroeid. Wijzelf proberen telkens een ander model uit. In september ben ik met mijn vrouw Sylvia eropuit geweest met een Dethleffs Tourist. Zo vrij kun je zijn! Heel toevallig kwamen we in Italië Harrie en Lieke Krul van Caravan Centrum Meerkerk tegen met hun Fendt. We zijn een aantal dagen samen opgetrokken. En onder de luifel hebben we de hoop uitgesproken dat we elkaar weer tegen zouden komen in de finale. Ons enthousiasme over ‘het caravannen’ proberen we natuurlijk over te brengen op de klant. Luisteren naar de klant. Hoe hij zijn vakantie wil invullen. Hoe hij wil gaan kamperen. Je moet hem ook weer niet teveel ongevraagd advies geven. Communiceren is luisteren, toch?”
Hoe ver gaat jullie service?
“Ik ben geneigd te zeggen: tot aan de grenzen van Europa, maar met de digitalisering ben je overal bereikbaar voor de klant. Misschien kan ik de vraag beantwoorden met ‘verder dan de klant verwacht’. Het belangrijkste is denk ik dat de klant snel een antwoord krijgt.”
Feestje met de klant? (als jullie winnen….)
“Jazeker. We gaan het combineren met ons 30-jarig bestaan, want ook als we niet winnen, gaan we onze klanten bedanken. Maar eerst gaan we met het team naar de uitreiking op 17 maart en onderweg gezellig met z’n allen een hapje eten om te vieren dat we er weer bij mochten zijn.”
Dit is aflevering 4 van 6. Holiday Sport in Lochem is één van de zes kandidaten voor de titel Caravanbedrijf van het Jaar 2014. Op maandag 17 maart 2014 maakt de jury de winnaar bekend tijdens het BOVAG Voorjaarscongres.