De meeste camperbouwers maken voor hun campers gebruik van het chassis dat met het basisvoertuig geleverd wordt, of kopen een apart chassis bij toeleveranciers zoals AL-KO.
De Erwin Hymer Group heeft besloten om zelf chassis voor campers te gaan ontwikkelen en bouwen. Hiermee heeft men een nog groter aandeel in de totale waardeketen van de camper, kan men die chassis nog beter aan de eigen behoeften en wensen aanpassen én kan men flexibeler op de ontwikkelingen inspelen.
Minder afhankelijk
Vooral dat laatste is steeds belangrijker. Als camperbouwer ben je normaal gesproken afhankelijk van wat de leveranciers te bieden hebben. Dat betekent dat je een combinatie van chassis en trekkop bij een fabrikant van basisvoertuigen bestelt, of dat je daar alleen de losse trekkop koopt en een chassis elders betrekt. Maar in beide gevallen ben je afhankelijk van wat er op de markt verkrijgbaar is. En soms is er, zoals momenteel met de Fiat Ducato speelt, gewoon heel weinig op de markt verkrijgbaar.
Als je die chassis zelf zou produceren, zou je ze precies zo kunnen maken zoals dat voor de productie van de campers het beste uitkomt. Ook kun je ze ook zelf heel flexibel aanpassen aan de ontwikkelingen in de markt en ben je minder afhankelijk van eventuele problemen bij de toeleveranciers.
Daarom heeft de Erwin Hymer Group besloten om die chassis voortaan (ook) zelf te gaan maken. Na een bouwperiode van zo’n twee jaar kon Hymer in Bad Waldsee de nieuwe productiehal voor het ‘Super Light Chassis’ (SLC) openen. Hymer is daarmee de eerste camperbouwer die in juni met de serieproductie van een eigen chassis begint.
Hans-Georg Rauh, technisch directeur van Hymer GmbH & Co. KG.: “Wij hebben besloten tot een eigen SLC-productie in de vestiging Bad Waldsee om onafhankelijker te zijn van leveranciers en om in de toekomst zelf flexibel te kunnen reageren op nieuwe technologische trends. Eigen productie geeft ons ook de mogelijkheid om het chassis en de carrosserie nog beter op elkaar af te stemmen en als eenheid verder te kunnen ontwikkelen.”
Nieuwste technologieën op 3.100 m²
Dankzij de eigen chassisfabriek kan Hymer voor het eerst recreatievoertuigen aanbieden die, afgezien van de aandrijving zelf, uit één en dezelfde bron afkomstig zijn. De nieuwe productiefaciliteit heeft een oppervlakte van 3100 vierkante meter waarin men een moderne productielijn met aangrenzende logistieke ruimten combineert.
Bij het ontwerp van de productieprocessen ging men uit van beproefde LEAN-methoden en de modernste fabricage- en assemblageconcepten. Daardoor zal de productie van vrijetijdsvoertuigen in de vestiging Bad Waldsee nog verder worden geoptimaliseerd. In de toekomst krijgen de klanten recreatievoertuigen van nog hogere kwaliteit. Dit omdat het chassis directer op de carrosserie kan worden afgestemd en geoptimaliseerd en ook verder ontwikkeld kan worden.
Geautomatiseerde oplossingen
Een belangrijk onderdeel van het procesontwerp zijn de geautomatiseerde oplossingen voor veiligheidsrelevante activiteiten. Zo investeerde men in assemblagetechnologieën die voldoen aan de hoge eisen inzake processnelheid en veiligheid. Ook het ergonomische ontwerp van de afzonderlijke werkstappen speelde een belangrijke rol bij de productieplanning.
Testbanken
Een verdere aanvulling op de bestaande productieprocessen van de traditionele fabrikant zijn de verschillende testbanken aan het einde van de hoofdmontagelijn van het chassis, die in de toekomst zullen worden gebruikt voor kwaliteitstests en kwaliteitsborging van de in eigen huis geproduceerde chassis.
SLC-chassis
In eerste instantie zal Hymer de nieuwe productiefaciliteit gebruiken voor de productie van de SLC chassis met vijf verschillende wielbasissen – te beginnen met de korte varianten vanaf 3,90 meter tot en met de tandemas voor bijvoorbeeld de B-Klasse MasterLine I 890.
Christian Bauer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Hymer GmbH & Co. KG: “Hymer staat al meer dan 60 jaar bekend als pionier in de camper- en caravaningbranche. Wij zijn er trots op, dat wij met de opening van de SLC-hal nu als eerste carrosseriebouwer actief in de chassisproductie stappen en daarmee een toekomstgerichte stap zetten”.