Hymer bereidt zich voor op de uitdagingen van de toekomst. Het bedrijf is bezig om de structuur van de fabrieken op de toekomst af te stemmen. Als onderdeel daarvan gaat Hymer in Bad Waldsee een eigen chassisfabriek bouwen.
De onderneming zal daardoor in de toekomst bijna alle onderdelen van de toegevoegde waardeketen kunnen afdekken. Bovendien kan het dankzij de gecentraliseerde productie ook flexibeler reageren op veranderingen in de marktsituatie en de behoeften van haar klanten.
De voltooiing van de nieuwe chassisfabriek is gepland voor de zomer van 2020. De eerste serieproductie moet in 2021 van start gaan. Maar er zijn nog meer wijzigingen op komst. Hymer is bijvoorbeeld ook voornemens om de assemblage van campers, buscampers en de Eriba Touring samen te voegen. Hierdoor kan Hymer processen beter synchroniseren en standaardiseren. Ook is het hierdoor mogelijk om opslag- en productieruimtes samen te voegen. Met deze stappen zet Hymer zich duidelijk in voor zijn vestiging in Bad Waldsee en het kwaliteitskeurmerk “Made in Germany”.
Bijna alles uit één hand
Op de aandrijving na kan Hymer straks vrijetijdsvoertuigen aanbieden die, afgezien van de aandrijving, uit één hand komen. Hymer maakt dan nagenoeg alles, van het chassis tot de carrosserie, van opbouw tot assemblage, in eigen beheer. Op een oppervlakte van 3.100 vierkante meter zal het gebouw de nieuwste productielijnen en logistieke ruimtes combineren. Innovatieve werkplekken en moderne productiestandaarden wachten op de medewerkers die in de toekomst in de nieuwe productiefaciliteit zullen werken.
Procesoptimalisatie
Het centraliseren van het productieproces op de locatie Bad Waldsee moet er ook voor zorgen dat men er nog betere producten kan creëren. Bij de bouw van de productiefaciliteit wordt uitgegaan van beproefde LEAN-methoden en de modernste productie- en montageconcepten. Die kunnen de productie van vrijetijdsvoertuigen op de locatie Bad Waldsee nog verder optimaliseren.
Eerst het SLC-chassis
Bij de toekomstig geproduceerde campers kan het chassis bovendien veel directer op de carrosserie kan worden afgestemd, geoptimaliseerd en ook verder kan worden ontwikkeld. In eerste instantie zal Hymer de nieuwe productiefaciliteit gebruiken om de SLC chassis met vijf verschillende wielbases te produceren – te beginnen met de korte varianten van 3,90 meter tot aan de tandemas voor bijvoorbeeld de nieuwe B-Klasse MasterLine I 890.
Werkgelegenheid en veiligheid
De eigen chassisproductie zal ook extra banen creëren voor geschoolde werknemers in de regio. Daarnaast werkt het bedrijf ook aan geautomatiseerde oplossingen voor veiligheidsrelevante activiteiten. Zo wordt bijvoorbeeld een lijmrobot gebruikt die voldoet aan de hoge eisen die gesteld worden aan de snelheid en veiligheid van het proces. Daarnaast plant Hymer in de nieuwe fabriek een ruimte waar intensief wordt gewerkt op verschillende testbanken om de kwaliteit van het geproduceerde chassis te testen en te waarborgen.
Buscampers
Naast de productie van chassis zoekt het bedrijf ook elders naar een toekomstbestendige positionering. In de toekomst zullen de buscampers worden geproduceerd op een nieuwe productielijn in de centrale productiehal. Door het verplaatsen van de buscamper-productie naar de nieuwe, ongeveer 125 meter lange assemblagelijn kan Hymer flexibeler inspelen op de markt en de efficiëntie verder verhogen. De montagelijn onderscheidt zich door de dwarse plaatsing. In vergelijking met de vorige productiemethode worden de buscampers niet meer achter elkaar geplaatst, maar 90 graden gedraaid naast elkaar. Dit verbetert de ergonomie en verhoogt de arbeidsveiligheid voor de medewerkers. Daarnaast maakt de zijdelingse verschuiving ook de werkprocessen gemakkelijker. Ook de productie van de cultcaravan Eriba Touring zal in het kader van de nieuwe structuurplanning naar de centrale productiehal in Bad Waldsee verhuizen.