Eind volgende maand zal Hymer op de Caravan Salon in Düsseldorf een hybride uitvoering van de Hymermobil B 578 presenteren, dat beschikt over een door AL-KO ontwikkeld chassis met EPC aandrijving (Electric Power Chassis).
Het betreft een zogenaamde parallel hybride, waarbij de vooras door een conventionele dieselmotor wordt aangedreven en de achteras door een luchtgekoelde electromotor wordt aangedreven.
De bestuurder kan in de cabine zelf kiezen voor diesel- of electrische aandrijving. Zodra voor de electromotor wordt gekozen, wordt de dieselmotor automatisch uitgeschakeld.
De maximale snelheid in electromodus bedraagt voor het op de Caravan Salon getoonde prototype ongeveer 35 km/uur. Deze snelheid is zo laag omdat er is gekozen voor een speciale lage overbrenging zodat deze camper, die met zijn leeggewicht van 3000 kg natuurlijk twee maal zo veel als een normale personenauto weegt, nog een acceptabel acceleratievermogen heeft. Over het algemeen zou een snelheid van 50 km/uur mogelijk moeten zijn. De actieradius is in stadsverkeer is momenteel 40 km. Hymer en AL-KO streven ernaar om deze waarden ter verdubbelen. De enige manier waarop dit momenteel kan worden bewerkstelligd is middels het plaatsen van extra accu’s, wat nu nog een te grote toename in gewicht en kosten met zich meebrengt.
Derhalve zijn dit de thema’s die de grootste uitdaging vormen, zodat er een hybride camper met voor de gebruiker zowel een acceptabele snelheid en actieradius heeft zonder te zwaar te worden. Gezien de immer voortschrijdende techniek moet dit binnen afzienbare tijd mogelijk zijn. Er zijn overigens ook plannen voor een speciale hybride versie met vierwiel aandrijving.