Hymer lanceert Crosscamp, een nieuw merk compacte buscampers

Crosscamp buscamper

Hymer lanceert Crosscamp, een nieuw merk voor compacte buscampers

Hymer heeft naast HymerCar nu ook een tweede merk op het gebied van buscampers gelanceerd, Crosscamp. Terwijl HymerCar vooral de wat grotere buscampers bouwt, zal Crosscamp zich meer specialiseren in kleinere buscampers en een wat jongere doelgroep aanspreken.

Vooralsnog heeft Crosscamp slechts een model in het programma, die wordt gebouwd op basis van een Toyota ProAce Verso. Hiermee is een sportieve, compacte buscamper gerealiseerd.

Made by Dethleffs

Niet geheel toevallig komt deze Crosscamper buscamper uit de nieuwe buscamperfabriek van Dethleffs, die vorig jaar in gebruik werd genomen. Precies daar waar ook de Campster van Pössl wordt gebouwd op basis van de Citroën Spacetourer. En dat is weer het zustervoertuig van de Peugeot Partner, Opel Zafira Life én de Toyota ProAce. Naast de Campster zijn er meer concurrenten. Zo zal de Crosscamp ook de concurrentie aan moeten gaan met gevestigde namen zoals de Volkswagen California, Ford Nugget en Mercedes Marco Polo.

Crosscamp

De marktintroductie van het Crosscamp is 6 april 2019. Het nieuwe merk moet, net als de Campster van Pössl, een nieuwe, jongere doelgroep aanspreken. Deze moet worden bereikt via een groot dealernetwerk en moderne marketing, waarbij er uiteraard ook gebruik wordt gemaakt van ‘hippe’ sociale netwerken zoals Instagram. Toyota zal in de toekomst niet alleen als leverancier optreden, maar zal ook deel uitmaken van de verkoopstrategie. De Crosscamp campers zullen bij de marktintroductie op 6 april namelijk ook beschikbaar zijn bij gecertificeerde (Duitse) Toyota dealers. Het doel is om service te verlenen vanuit één bron, waarbij Crosscamp zich duidelijk richt op de personenauto-industrie. Daarnaast zullen er ook een aantal geselecteerde, getrainde EHG-partners verantwoordelijk zijn voor de verkoop van het Crosscamp programma.

Overeenkomsten en verschillen

Niet alleen qua basisvoertuig vertoont de Crosscamp de nodige overeenkomsten met de Campster, ook in het interieur zien we de nodige overeenkomsten. Verschillend zijn er ook, zoals de meubeldecors, stofferingen en met name de vloer. Maar de overeenkomsten zijn ook duidelijk. Beide merken/modellen hebben bijvoorbeeld een sterk op elkaar gelijkend, uitneembaar keukenblok (wat in Nederland een heikel punt zal zijn omdat je voor een camperkenteken geen uitneembare camperinrichting mag hebben) en een hefdak met een bijna panoramisch uitzicht dankzij het grote venster.

Slaapplaatsen en zitplaatsen

Ook de Crosscamp kan in totaal vier slaapplaatsen bieden. De twee plaatsen in het hefdak zijn standaard, de andere twee zijn optioneel omdat je hiervoor een aparte matras moet aanschaffen om de oneffenheden van de neergeklapte banken te compenseren. Standaard biedt de Crosscamp vijf goedgekeurde zitplaatsen. Optioneel kan dit aantal worden uitgebreid tot zeven zodat je deze buscamper niet alleen een handig vrijetijdsvoertuig maar ook een volbloed MPV hebt.

Uitrusting

Standaard wordt de Crosscamp geleverd met een 120 pk dieselmotor en 6-versnellingsbak. Optioneel is er ook een 150 of 180 pk motor leverbaar. De laatste wordt overigens standaard met 8-traps automatische versnellingsbak geleverd. Alle motorversies maken gebruik van SCR-technologie met AdBlue-injectie en voldoen aan de Euro 6d-temp emissienorm. De nog geen 5 meter lange Crosscamp weegt maximaal 2750 kilo en heeft een trekgewicht van 2500 kilo. De  standaard uitrusting omvat onder anderen halogeen koplampen inclusief reinigingssysteem, mistlampen, dagrijverlichting, regensensor, regensensor, cruise control met begrenzer, ABS, EBD, remassistent, 17-inch stalen velgen, lederen stuurwiel, dodehoekassistent, vermoeidheidswaarschuwingssysteem, elektronische stabiliteitscontrole, startassistent, parkeerhulp, bandenspanningscontrolesysteem, elektrische ramen, extra automatische klimaatregeling achter, multimediapakket met radio, display en USB-interface. In het woongedeelte vinden we nog een 95 Ah huishoudaccu met snellader en elektronische automatische uitschakeling en een compressor koelkast. Ook zijn er 10-liter tanks voor vers water en afvalwater.

Optioneel kan er ook worden gekozen voor een Safety Sense-pakket, dat acht hulpsystemen bevat: een rijstrookassistent, snelheidscontrolesysteem met afstandsbesturing, verkeersbordenherkenning, noodremassistent met voetgangersherkenning, grootlichtassistent, 7-inch kleurenmonitor met tourchscherm en het head-up display. De Webasto dieselverwarming is optioneel.

Like dit artikel
Tweet dit artikel