Hymer presenteert avontuurlijk VisionVenture concept

Hymer VisionVenture concept

Hymer presenteert avontuurlijk VisionVenture concept

Bij de bouw van campers gaat het allang niet meer om het assembleren van aluminium en houten panelen op een onderstel. Ook in de caravan- en camperindustrie is high-tech allang ingeburgerd.

Om dit nog eens goed te benadrukken laat Hymer op de Caravan Salon in Düsseldorf een concept zien dat bol staat van hoogwaardige materialen en technologieën.

Voorproefje

De Hymer VisionVenture laat zien voorproefje hoe het moderne reizen er over een jaar of 5-6 uit zou kunnen zien. De conceptcar laat zien wat er zoal speelt met betrekking tot de huidige en toekomstige trends in de sector. De VisionVenture combineert de pioniersgeest en innovatie van Hymer met een groot aantal innovatieve materialen van BASF. Hymer heeft dit concept dan ook in nauwe samenwerking met BASF ontwikkeld. Op basis van de eveneens heel moderne Mercedes Sprinter heeft men technieken als 3D-printing, infrarode reflectielak toegepast en de camper ook een dak- en achterterras met BBQ en pneumatisch hefdak gegeven. De VisionVenture moet een nieuwe weg in op het gebied van design, zelfvoorziening en lichte constructie inslaan.

Een combinatie van innovatief materiaal en gewaagd koetswerk

Hymer heeft als basisvoertuig voor de VisionVenture gekozen voor een Mercedes Sprinter-chassis. Door het geïntegreerde frontdesign heeft Hymer in feite een nieuwe, geheel eigen categorie campers gecreëerd. De harmonieuze overgangen tussen cabine en carrosserie zetten hierbij de toon. Het onderste deel van het chassis alsmede de originele deuren, koplampen en de grille zijn allemaal behouden gebleven maar de voorruit is verder naar voren geschoven. De A-stijl en motorkap zijn opnieuw ontworpen. Voor off-road gebruik is de Mercedes Sprinter voorzien van vierwielaandrijving. De wielkasten en diverse andere carrosseriedelen worden geproduceerd met behulp van 3D-printtechnieken. Daardoor krijgen ze een extreem robuuste, rubberachtige kwaliteit. Nieuw is ook de uitzonderlijk veerkrachtige lak in opvallend donkergroen. De temperatuurregulerende, energiezuinige Chromacool-technologie van BASF verlaagt de oppervlaktetemperatuur van het voertuig met 20°C en die van het interieur met maximaal 4°C. Bovendien biedt het, als alternatief voor wit, ook een meer individuele look mogelijk.

Bijzonder dak

Opvallend is ook het dak van de VisionVenture. Dit is uitgerust met een opblaasbaar hefdak met bijna zeven centimeter dikke buitenwanden van honingraat. Deze bieden een uitstekende isolatie en kunnen binnen een minuut worden opgeblazen met verwarmde of gekoelde lucht. Het dak is voorzien van sfeerverlichting en kan aan de achterzijde worden geopend om toegang te krijgen tot het privédakterras. Bovendien is het dak voorzien van een zonnecellen om zelfvoorzienend op pad te kunnen.

Multifunctionele indeling

Het ontwerpteam heeft samen een gloednieuwe indeling bedacht met tal van slimme oplossingen. Deze sluiten nauw aan bij de behoeften van de klant en zijn geïnspireerd op de doe-het-zelf conversies die we in deze doelgroep vaak zien. Het interieur biedt ondanks de compacte afmetingen van een Mercedes-Benz Sprinter een zeer goede ruimtelijke indruk. Het zitgedeelte onder het royale panoramaraam achterin het voertuig valt daarbij meteen in het oog. Opvallend is ook de achterklep zelf. Na het openen van de achterklep vormt deze direct een privéterras met uittrekbare elektrische barbecue. Die grote klep hebben we overigens eerder gezien, deze is zo’n beetje het handelsmerk van Bimobil. De keuken in het interieur is geïntegreerd in een unieke, ruimtebesparende trap die naar de “slaapkamer” leidt. De grote, LED-verlichte treden doen denken aan de trap in een huis en zorgen voor extra opbergruimte in het interieur. De geïntegreerde kasten nemen de volledige diepte van de treden in beslag en zijn voorzien van een koelkast in de vorm van een jachtlade die gemakkelijk van bovenaf kan worden geladen.

Nieuwe materiaalcombinaties

Op de “begane grond” van de VisionVenture gebruikten de ontwerpers nieuwe combinaties van hoogwaardige kunststoffen van BASF en lichte, natuurlijke materialen zoals leisteen, leer, vilt en zelfs bamboe. De wandbekleding is deels ontworpen als een multifunctioneel railsysteem. Dit biedt mogelijkheden voor individuele decoratie met foto’s, of voor de montage van praktische opbergsystemen, bijvoorbeeld voor keukengerei. De lamp is ook ontworpen voor veelzijdig gebruik, en kan functioneren als pendelarmatuur, terrasverlichting of plafondspot. In het woongedeelte is ook een praktische werkplek geïntegreerd met eigen LED-verlichting en een magnetisch prikbord dat in één eenvoudige beweging vrijwel onzichtbaar in de wand kan worden ingeschoven.

Badkamer

De badkamer is ontworpen voor maximale flexibiliteit en compacte afmetingen. De zijwand wordt opengeklapt zodat de wastafel opzij kan worden geschoven. Daardoor is er ruimte voor een royale douchecabine met regendouchefunctie. De luxueuze uitstraling van de badkamer wordt nog versterkt door het gebruik van natuursteen. Het gebruik van echte materialen in een camper wordt mogelijk gemaakt door het BASF-product Veneo Slate van BASF. Dit materiaal combineert een dunne laag steen met kunststof en is slechts één millimeter dik, waardoor het licht en buigbaar is. In overeenstemming met dit ontwerp reikt de ‘betonnen’ vloer van het woongedeelte tot in de badkamer. Alles is dus geheel vlak, zonder de gebruikelijke douchebak.

Like dit artikel
Tweet dit artikel