Innovatieve Casara: een caravan met vier wielen

Casara

Casara is een caravan op vier wielen

LEEUWARDEN – Het gloednieuwe caravanmerk Casara presenteerde op Caravana 2014 een baanbrekend ontwerp: een caravan met twee wielen voor en twee wielen achter.

Bedenker Arjan van de Berg en technisch ontwerper Ron van Eeuwijk ging het om meer laadvermogen en meer laadgemak bij de ontwikkeling van de Casara. Van de Berg wilde namelijk een speedboot, compleet met buitenboordmotor en uitrusting mee kunnen nemen in zijn caravan. Die wens nam Van Eeuwijk mee in zijn ontwerp. Hij verplaatste de middenas naar achteren en er kwam een dubbel voorwiel onder de dissel.

Evenwicht

Wat betekent dat voor het laden van de caravan?  Eenvoudig: het in evenwicht brengen van de lading en het uitkienen van het gewicht op de trekhaak zijn niet langer een zenuwslopende exercitie. De caravan is immers altijd in balans, zoals elk vierwielig voertuig.

Extra laadvermogen achterin

De caravan is zelfs tot 300 kilo achterin te beladen. Daarvoor is een vrij in te delen laadruimte beschikbaar van 210x220x203cm (lxbxh) met garagedeur.

Verbeterde wegligging

Door het dubbele voorwiel is de wegligging bovendien beter dan van een traditionele caravan, beweren de makers. “Nooit meer een scharende caravan”, aldus Van Eeuwijk, die in 2013 goedkeuring van Bovag kreeg voor het ontwerp.

Kleine personenauto

De Casara weegt 1160 kilo, inclusief keuken, mover, koudschuimmatrassen, hete luchtringverwarming, toilet-douchecabine en polyester buitenkant. Het gewicht maakt dat de Casara te trekken is met een C-klasse als een VW-Golf of Ford Focus. Het B-rijbewijs volstaat.

Eigen ontwerp

De Casara is direct bij de fabrikant te bestellen. Kopers mogen meedenken met de ontwerpers over hun ideale indeling. De productie van de Casara start eind 2014. De eerste Casara’s zullen in het voorjaar van 2015 op de vakantiebestemmingen te zien zijn.

Like dit artikel
Tweet dit artikel