Iridium e-V25 buscamper: elektrisch camperen zonder compromis

elektrische Iridium e-V25 buscamper

Iridium e-V25 buscamper: elektrisch camperen zonder compromis

Camperen zonder uitstoot, zonder het lawaai van een ronkende dieselmotor, en zonder in te leveren op comfort? De nieuwe Iridium e-V25 bewijst dat het kan. Deze volledig elektrische buscamper, gebouwd op basis van de Ford E-Transit, combineert moderne technologie met praktisch kampeerplezier. Met een heel bruikbare actieradius, doordachte rijhulpsystemen en een slim ontworpen interieur brengt deze camper elektrisch rijden binnen bereik van de camperaars.

Waar elektrisch rijden in de autowereld steeds gangbaarder wordt, bleef het aanbod in de campermarkt lange tijd achter. De eerste generatie elektrische campers kende nog beperkingen in actieradius en laadinfrastructuur. Daarom zien we nu vooral elektrische camperbusjes. Maar met de e-V25 zet Iridium een belangrijke stap richting een toekomst waarin emissievrij kamperen geen uitzondering meer is. Dit model is ontworpen voor reizigers die duurzaamheid belangrijk vinden, zonder concessies te doen op rijcomfort en gebruiksgemak.

Met een praktische actieradius van zo’n 250 kilometer, snelladen in slechts 35 minuten en een doordachte indeling biedt de e-V25 een volwaardig alternatief voor traditionele dieselcampers. Bovendien is hij standaard uitgerust met een flinke hoeveelheid veiligheids- en rijhulpsystemen, waardoor lange ritten comfortabeler én veiliger worden. Of het nu gaat om een lange trip door Scandinavië, een weekje naar het Zwarte Woud of een weekendje weg in eigen land, de e-V25 maakt van elektrisch kamperen een haalbare én aantrekkelijke optie.

Elektrische aandrijving en prestaties

Onder de motorkap van de e-V25 ligt een krachtige 100% elektrische aandrijving. De standaardversie levert 135 kW (184 pk) en een koppel van 430 Nm, ruim voldoende om soepel en stil over binnenwegen en snelwegen te glijden. Voor wie meer vermogen wenst, is er een optionele motorvariant met 198 kW (269 pk).

Met zijn achterwielaandrijving en een 1-traps automatische transmissie biedt de e-V25 een soepele rijervaring. De onafhankelijke achtervering met schroefveren en stabilisator draagt bij aan een comfortabele rit, ongeacht het wegdek.

Actieradius en laden

De camper is uitgerust met een NCM-lithium-ionaccu met een bruikbare capaciteit van 68 kWh. Die is goed voor een maximale actieradius van 317 km volgens de WLTP-norm. In de praktijk zal dit, afhankelijk van de rijstijl en belading, eerder rond de 250 km liggen. Ruim voldoende voor ontspannen dagtochten en korte kampeertrips.

Opladen kan op twee manieren:

  • DC-snelladen: Met een vermogen tot 115 kW kan de accu aan een DC-snellaadzuil in slechts 35 minuten van 15% naar 80% worden opgeladen. Ideaal voor een pauze onderweg.
  • AC-laden: Voor langere stops is er een 11 kW AC-laadaansluiting, waarmee via de normale openbare laadpalen een volledige lading in ongeveer 8 uur wordt bereikt.

Slimme rijmodi en energiebeheer

De e-V25 helpt zijn bestuurder met drie rijmodi:

  • Normal: Voor een uitgebalanceerde rijervaring in dagelijks gebruik.
  • Eco: Optimaal energiebeheer voor een maximale actieradius.
  • Slippery: Extra grip en stabiliteit op gladde of natte wegen.

Daarnaast is de camper voorzien van een Single Pedal Mode, waarbij uiteraard ook energie wordt teruggewonnen tijdens het remmen. Dit verhoogt de efficiëntie en zorgt voor een comfortabeler rijgedrag in de stad of op bochtige wegen.

Veiligheid en rijassistentie

Met een compleet veiligheidspakket biedt de e-V25 bescherming en ondersteuning tijdens het rijden. Zo beschikt hij over:

  • Pre-Collision Assist met autonome noodremfunctie
  • Adaptive Cruise Control voor ontspannen lange ritten
  • Elektronische stabiliteitscontrole (ESP) en tractiecontrole
  • Zijwindassistent om koersvast te blijven bij harde windvlagen
  • Parkeerhulp met sensoren voor en achter
  • Elektrisch verwarmbare buitenspiegels met dodehoekdetectie

Interieur met focus op ruimte en functionaliteit

Binnenin de e-V25 draait het om comfort en slim gebruik van ruimte. Dankzij het verhoogde H3-dak van de Ford E-Transit is er een stahoogte van ruim twee meter, waardoor de camper verrassend ruim aanvoelt.

De slaapruimte bestaat uit een tweepersoonsbed (190 x 120 cm) achterin, met opbergvakken eromheen. De compacte keuken is voorzien van een inductiekookplaat, (niet erg praktisch ogende) spoelbak en opbergkastjes, ideaal voor eenvoudige maaltijden onderweg.

De badkamer biedt een slimme oplossing met een Thetford-toilet dat onder de wastafel kan worden geschoven, waardoor er extra ruimte vrijkomt tijdens het douchen.

Voor koude nachten is er een 2000W infraroodverwarming met drie instelbare vermogensniveaus. De digitale klimaatregeling maakt het eenvoudig om de temperatuur naar wens aan te passen.

Modern exterieur en slimme opslag

Qua uiterlijk onderscheidt de e-V25 zich met zijn strakke, moderne design. Optioneel is de camper verkrijgbaar met een matzwarte folie in carbon-look voor een extra stijlvolle uitstraling.

Ook aan opbergruimte is gedacht. Naast diverse kasten in het interieur, beschikt de camper over een garagecompartiment achterin, geschikt voor stoelen en andere kampeerbenodigdheden.

De camper heeft een maximaal toelaatbare massa van 3500 kilo, zodat een normaal B-rijbewijs volstaat. Maar het rijklare gewicht inclusief bestuurder bedraagt 3.317 kilo, zodat er een laadvermogen van slechts 183 kilo (waarbij de bijrijder ook wordt meegeteld) over blijft. Niet veel, maar het kan.

Prijs en beschikbaarheid

Met zijn volledig elektrische aandrijving, slimme technologie en praktische inrichting is de e-V25 een opvallende nieuwkomer onder de buscampers. Of je een weekendje weg gaat of een langere roadtrip onderneemt: deze camper biedt een duurzaam alternatief voor de gebruikelijke diesel gestookte campers.

De basisprijs van de Iridium e-V25 ligt in Duitsland op €129.900. Houdt er rekening mee dat het BTW-tarief bij ons iets hoger ligt (21 t.o.v. 19%). Qua BPM ben je, omdat het een volledig elektrisch voertuig betreft, bij import alleen het basisbedrag à € 667 verschuldigd. Reserveringen zijn mogelijk via de exclusieve dealer EMR Campers, dat ten zuidoosten van Stuttgart is gevestigd.

Like dit artikel
Tweet dit artikel