Kampeer & Caravan Jaarbeurs druk bezocht

De waardering voor de Kampeer & Caravan Jaarbeurs is wederom gestegen. De bezoekers van de derde editie van deze unieke nationale manifestatie drukten hun tevredenheid uit in het hoge ‘rapportcijfer’ 7,5 (vorig jaar 7,2). Dit blijkt uit de resultaten van de enquête onder een representatieve groep bezoekers van de afgelopen editie, van 12 t/m 17 oktober 2005 in de Jaarbeurs Utrecht.
 Duurdere segment
Op de beurs, die een oppervlakte had van 55.000m², is veel verkocht, vooral in het duurdere segment. De Kampeer & Caravan Jaarbeurs werd tot dusverre gehouden in september. Met oktober als nieuwe beursperiode ging een lang door de branche gekoesterde wens in vervulling. De beurs was met één dag ingekort tot zes dagen maar evenaarde met het formidabele aantal van 51.025 bezoekers bijna het bezoekersrecord van vorig jaar (52.445). Dat houdt dus in dat er per dag ruim 13% meer bezoekers aanwezig waren.

Eenvoudig of luxueus
Overal op de beursvloer kon worden genoten van de laatste innovaties, de meest uiteenlopende modellen, klein, compact, groot, eenvoudig, riant of zeer luxueus en er was volop informatie over verzekeringen, belastingen, toerisme en recreatie in binnen- en buitenland. Ruim één van elke vijf bezoekers (21%) deed aankopen op de beurs voor een gemiddeld bedrag van € 4.000. Nog eens 36% is van plan om direct na de beurs aankopen te doen voor gemiddeld € 16.000. Voor 22% van deze laatste groep was de Kampeer & Caravan Jaarbeurs de directe aanleiding om tot deze aankoopplannen te besluiten.
Trotse eigenaar
Tot de meest gelukkige bezoekers aan de beurs behoorde ongetwijfeld de heer Luijt uit Krommenie die zich de trotse eigenaar mag noemen van een fraaie Knaus caravan, beschikbaar gesteld door dhr. Martens, directeur van Knaus Nederland BV. Dhr Luijt was een van de ca. 14.000 bezoekers die in de voorverkoop een kaartje hadden gereserveerd. Zij profiteerden van een korting van € 4 en hoefden niet aan te sluiten in de rij bij de kassa.
Nieuwe bezoekers
De enquêteresultaten geven een grote mate (93%) van tevredenheid aan over het aanbod op de beurs. Bovendien beoordeelde 92% de sfeer op de beursvloer als (zeer) goed. De Kampeer & Caravan Jaarbeurs trok veel nieuwe bezoekers (44%).
De meeste belangstelling ging uit naar resp. toercaravans (66%), campers/kampeerauto’s (28%), voortenten/luifels (20%), toeristische informatie (15%), kampeer- trekkersuitrusting (10%), vouw- of tentwagen (6%), trekkerstenten (6%), stacaravan (5%) en bungalowtent (2%).
Gevraagd naar de meest belangrijke reden voor een bezoek leverde als top 3 antwoorden op: ‘het bekijken van nieuwe producten en ontwikkelingen’ (42%), ‘oriëntatie op aankoop’ (38%) en ‘algemene oriëntatie’ (31%). De verdeling mannelijke en vrouwelijke bezoekers was resp. 64%/39%.
Ook volgende editie
Uitermate positieve uitkomst van de enquête is verder dat bijna 65% (vorig jaar 60%) van de bezoekers aangaf ook de volgende editie van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs te bezoeken, wederom in oktober. De exacte data worden nog vastgesteld. De Kampeer & Caravan Jaarbeurs is de enige kampeer- en caravanbeurs voor consumenten in Nederland en wordt georganiseerd door VNU Exhibitions Europe in nauwe samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie K.C.I.

Like dit artikel
Tweet dit artikel