Kampeerbranche moet zich aanpassen aan nieuwe realiteit

Kampeerbranche moet zich aanpassen aan nieuwe realiteit

Kampeerbranche moet zich aanpassen aan nieuwe realiteit

De kampeerbranche bevindt zich in een periode van aanpassing en heroriëntatie. De markt was voor de coronapandemie al aardig aan het groeien, maar de pandemie zorgde opeens voor een ongekende piek, waarin de verkoopcijfers van caravans en campers explosief stegen.

Hoewel kamperen nog steeds heel populair is, en zelfs populairder dan ooit, wordt de sector nu wel geconfronteerd met een enigszins afkoelende markt. Niet dat er meteen een doemscenario voor de deur staat, maar de caravan- en camperfabrikanten en de dealers moeten hun strategieën nu wel herzien om te kunnen blijven floreren in deze veranderende markt. De recente ontwikkelingen bij Knaus-Tabbert zijn daar een goed voorbeeld van.

Van schreeuwend tekort naar overproductie

De coronacrisis was een onverwachte zegen voor de kampeerbranche. Reizen naar het buitenland werd moeilijk, zo niet onmogelijk. Veel vakanties werden geannuleerd en mensen zochten naar alternatieven dicht bij huis. Kamperen bood opeens de ideale oplossing: vrijheid, flexibiliteit en de mogelijkheid om de natuur in te trekken. De vraag naar caravans en campers steeg enorm, met lange levertijden en stijgende prijzen tot gevolg.

Kampeerbranche moet zich aanpassen aan nieuwe realiteitMaar de euforie was van korte duur. De oorlog in Oekraïne, de daarmee gepaard gaande energiecrisis en de enorme inflatie leidden tot economische onzekerheid. Consumenten werden terughoudender met grote uitgaven en de vraag naar kampeermiddelen nam af. Tegelijkertijd bleven de fabrieken, die natuurlijk volop willen profiteren van de vraag, gewoon doorgaan met produceren. Daardoor is er in de branche een overschot aan caravans en campers ontstaan. Een heel andere situatie dan die tijdens en vlak na de coronapandemie, toen er veel meer vraag dan aanbod was en de levertijden bleven oplopen.

Correctie

Deze ontwikkeling leidt nu tot een stevige correctie in de markt, zo blijkt uit de studie “Focus Caravaning: Gespecialiseerde handel”, waarvoor 100 Duitse dealers werden ondervraagd door GSR Unternehmensberatung en marktonderzoeksbureau Miios GmbH. Het gaat te ver om van een kentering of ommekeer te spreken, en er is zeker geen sprake van een crisis want de verwachtingen zijn overwegend positief.

Kopersmarkt

Kampeerbranche moet zich aanpassen aan nieuwe realiteitMaar het is wel een feit dat veel dealers met flinke voorraden zitten. Ze bieden, om kopers te lokken, daarom aantrekkelijke kortingen. Consumenten hebben dankzij die voorraden veel meer keus en kunnen profiteren van scherpe aanbiedingen. En zo is de markt dus aan het veranderen van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt en de kampeerbranche zal zich aan deze nieuwe realiteit moeten aanpassen.

De camper- en caravanproducenten moeten hun productie afstemmen op de vraag. De dealers moeten op hun beurt inventief zijn om klanten te trekken en ook inspelen op de behoefte aan flexibele financieringsmogelijkheden. Investeringen in personeel en training zijn volgens de studie ook essentieel om de service te verbeteren en klanten te binden.

Perspectief blijft overwegend positief

De toekomst van de kampeerbranche is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar er zijn nog steeds genoeg positieve signalen. De populariteit van kamperen blijft voorlopig ongekend groot. Er is ook een groeiende vraag naar compacte campers en buscampers, ook omdat de jongeren het fenomeen ‘vanlife’ hebben ontdekt. De verhuur van campers wordt steeds belangrijker en biedt dealers nieuwe mogelijkheden. Bovendien is die verhuur weer dé gelegenheid om aspirant kampeerders op een laagdrempelige wijze kennis te laten maken met kamperen.

Een zeer prettige bijkomstigheid is ook het feit dat de rente gelukkig weer wat daalt, wat de financiering van een caravan of camper aantrekkelijker maakt. Niet iedere consument beschikt immers over een flinke spaarpot of overwaarde om zonder financiering een kostbaar recreatievoertuig te kunnen kopen. Maar die dalende rente is ook een zegen voor de dealers, die hun voorraad vaak ook moeten financieren.

Overgangsfase

De kampeerbranche bevindt zich dus in een overgangsfase. Na de stormachtige groei van de afgelopen jaren is het nu tijd voor consolidatie. We bevinden ons in een andere realiteit en de sector zal zich goed moeten aanpassen aan de veranderde marktomstandigheden om uiteindelijk weer te kunnen blijven groeien en bloeien. Omdat de kampeerbranche de afgelopen decennia al heel wat positieve en negatieve ontwikkelingen heeft meegemaakt, is die ‘gepokt en gemazeld’ genoeg om daar verstandig mee om te gaan.

Like dit artikel
Tweet dit artikel