Kamperen in Nederland is steeds populairder geworden onder de Nederlandse kampeerders, zo blijkt uit analyses van het ContinuVakantieOnderzoek van brancheorganisatie Recron.
Het aantal binnenlandse vakanties is in 2009 met maar liefst een half miljoen gestegen. Deze stijging is met name veroorzaakt door de kampeer- en bungalowvakanties, die met een stijging van 300.000 vakanties bijna 60 procent van deze toename voor hun rekening nemen.
Deze groei doet zich niet alleen voor bij bedrijven die zich richten op ‘familiegebonden gezelligheid en uitbundigheid’, maar ook bij bedrijven die zich meer richten op wat meer avontuur en natuurbeleving, zoals boerencampings.
Omdat volgens de Recron consumenten een groeiende behoefte hebben aan „een unieke vakantiebeleving” spelen de recreatiebedrijven hier steeds meer op in door in allerlei bijzondere verblijfsvoorzieningen en speciale arrangementen te voorzien. Ook passen zij hun marketingactiviteiten op aan. Volgens de Recron zal deze trend zich ook in 2010 voortzetten.