Het zijn interessante tijden voor de kampeerbranche. Sommige trends tonen een dalende lijn, en er zijn ook segmenten die een opmerkelijke groei laten zien. Iedereen weet inmiddels wel dat het kamperen dankzij de coronapandemie een stuk populairder is geworden.
Natuurlijk hebben een aantal mensen, nu de pandemie voorbij is, weer afscheid genomen van het kamperen. Opmerkelijk genoeg is het bezit van caravans en campers onder jongeren en jonge gezinnen sinds de uitbraak van de coronapandemie aanzienlijk toegenomen.
Het kamperen is niet alleen ontdekt, maar ook omarmd
Voor jongeren en jonge gezinnen is het kamperen dus zeker geen eendagsvlieg, waar zij tijdens de coronapandemie even kennis mee maakten. Tussen 1 januari 2020 en 1 september 2023 groeide het totale aantal caravans en campers in Nederland met 7 procent. Dat is een bescheiden stijging. Maar als we kijken naar de leeftijdscategorie tot en met 25 jaar, dan zien we dat het bezit daar met maar liefst 53 procent steeg en dat er in de categorie 26 tot en met 35 jaar het bezit van een camper of caravan met 35,5 procent is toegenomen. Het moge duidelijk zijn: jongeren en jongere gezinnen hebben het kamperen niet alleen ontdekt, maar ook omarmd.
Voorzitter Leo Diepemaat van de Kampeer en Caravan Industrie (KCI) merkt op dat deze cijfers een trendbreuk laten zien. “Caravan- en camperbezit wordt toch vaak geassocieerd met welgestelde pensionado’s, maar deze cijfers laten overduidelijk zien dat ook de jongvolwassenen en de jonge gezinnen het kamperen hebben ontdekt of juist herontdekt,” aldus Diepemaat. De coronapandemie heeft hier ongetwijfeld een rol in gespeeld. Het biedt een alternatief voor vliegreizen en all-inclusive resorts, met de vrijheid om te gaan en staan waar men wil. Daarnaast is kamperen natuurlijk ook een ‘groener’ alternatief voor vliegvakanties.
Verschillen tussen caravans en campers
De cijfers tonen aan dat vooral campers in populariteit zijn gestegen. Het totale aantal campers is sinds begin 2020 met meer dan 13 procent toegenomen. Het aantal eigenaren in de leeftijdsgroep tot en met 25 jaar is in die tijd ruimschoots verdubbeld (plus 105 procent). In de leeftijdscategorie van 26 tot en met 35 jaar nam het bezit in bijna vier jaar tijd toe met een indrukwekkende 70 procent.
Daarnaast is er een opmerkelijke trend zichtbaar in het caravanbezit. Hoewel het totale aantal caravans in Nederland sinds 1 januari 2020 met 1,7 procent is afgenomen, is het bezit onder jongeren tot en met 25 jaar gestegen met bijna 33 procent. In de leeftijdscategorie van 26 tot en met 35 jaar was die stijging meer dan 21 procent. Dit suggereert dat de interesse in kamperen onder jongeren en jonge gezinnen niet beperkt blijft tot campers alleen.
Hoewel jongeren een voorstander van flexibiliteit zijn, zien zij dus niet erg op tegen de investering in een nieuwe caravan of camper. “Deze ontwikkeling illustreert echter eens te meer dat de verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting voor campers – die het huidige demissionaire kabinet heeft voorgesteld per 2026 – heus niet alleen voor rekening komt van kapitaalkrachtige gepensioneerden,” stelt Diepemaat.
Nieuwe impulsen
Het algemene beeld laat dus een gematigde groei zien, waarbij het vooral de jongeren en jonge gezinnen zijn die de markt een nieuwe impuls geven. De Kampeer & Caravan Jaarbeurs weerspiegelt deze dynamiek door naast het traditionele aanbod ook ruimte te bieden voor duurzaamheid en innovatie. Het is duidelijk dat kamperen als vrijetijdsbesteding in beweging is, met nieuwe doelgroepen en nieuwe behoeften die de markt opnieuw vorm zullen geven.
Startersplein, duurzaamheid en innovatie op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs
De Kampeer & Caravan Jaarbeurs, die aanstaande woensdag zijn deuren opent, legt een sterke focus op duurzaamheid en innovatie. Zo is er een speciale ‘Duurzaamheidsroute’ langs aanbieders van volledig elektrisch aangedreven kampeerauto’s, accessoires gemaakt van gerecyclede of biologisch afbreekbare onderdelen, en milieuvriendelijke reinigings- en onderhoudsproducten. Dit geeft aan dat de industrie niet alleen groeit, maar ook evolueert om aan de veranderende behoeften en waarden van consumenten te voldoen. De beurs is ook het toneel van de uitreiking van de Duurzame KampeerAwards in drie categorieën: meest duurzame kampeermiddel, kampeerplek en innovatieconcept. Daarnaast zal op de beurs de Caravan van het Jaar en Camper van het Jaar bekendgemaakt worden.