Kamperen was hét veilige alternatief in de coronazomer

Camp-to-Go opname coronazomer kamperen

Kamperen was hét veilige alternatief in de coronazomer

Afgelopen zomer bleek kamperen het veilige alternatief te zijn voor verre buitenlandse reizen. Overnachten in je eigen tent, vouwwagen, caravan of camper, op je eigen plek op de camping, is uitgesproken ‘coronaproof’.

En dat was het nog meer als de caravan of camper ook een eigen badkamer met toilet had. Daar was afgelopen voorjaar en zomer dan ook een ware run op. Naar aanleiding van het televisieprogramma Camp-to-Go vroegen wij ons af hoe het al die nieuwe kampeerders is bevallen.

Vragen aan de kampeerbranche

Ook waren we benieuwd hoe de kampeerbranche probeert om al die nieuwe kampeerders aan het kamperen te houden. Hans Louwers, secretaris van de KCI (Kampeer & Caravan Industrie / Camp-to-Go) gaf uitgebreid antwoord op onze vragen:

Hoe is het de nieuwe kampeerders bevallen?

“Het team van Camp-to-Go heeft natuurlijk niet alle nieuwe kampeerders gesproken die deze zomer op vakantie zijn geweest, dat zijn er namelijk best wel veel. Laten we ons daarom beperken tot de 24 families / koppels die via ons nieuwe tv-programma op kampeervakantie zijn gegaan. Daar was het enthousiasme in ieder geval groot. Er zat hier en daar al wel een beetje camping ervaring bij, bijvoorbeeld in een stacaravan, een huur-tent of een bungalow op een camping. Maar ook die groep reageerde positief op de mobiliteit (aanhaken, rijden en op vakantie) en de vrijheid (je kunt gaan en staan waar je wilt, wil je weer een nieuwe omgeving of schijnt de zon 100 kilometer zuidelijker wel, dan reis je verder). Dat soort flexibiliteit missen de kandidaten als ze een huisje huren, een hotel boeken, een cruise-reis maken of naar een ver land vliegen. Ook het eigen sanitair in de caravan of camper wordt zeer gewaardeerd. Voor de vouwwagen kandidaten hadden we campingplaatsen met mooi prive-sanitair geregeld, dus ook daar viel deze vorm van vakantievieren helemaal in de smaak. Ook de kandidaten die in het begin een beetje sceptisch waren over vakantievieren op een camping, waren na een lang weekend kamperen ‘om’ en gaven aan een aanschaf van een kampeermiddel te overwegen, maar zeker ook volgend seizoen minimaal iets te gaan huren.

Wat doet de KCI om die nieuwe kampeerders aan het kamperen te houden?

“Vakantiegangers die nieuw toetreden omdat ze afgelopen zomer voor het eerste hebben gekampeerd, of juist komend jaar voor het eerst willen gaan kamperen helpen we door ze te voorzien van goede informatie en ze te begeleiden in hun keuzeproces. Speciaal voor nieuwe kampeerders hebben we op camp-to-go.nl de afgelopen maanden onze ‘Kampeerselector’ gebouwd. Daarmee kan een zoekende vakantieganger door middel van het beantwoorden van een paar vragen zijn ideale kampeermiddel laten selecteren. Na die selectie verwijzen we de vakantieganger door naar de dealers die in zijn/haar regio dit kampeermiddel verkopen of verhuren.”

Louwers vervolgt:
“Ook communiceren we over de kosten van verhuur of koop en gebruik van een caravan, vouwwagen, tent of kampeerauto. Verder hebben we zoekmachines waar je dichtbij een verhuurbedrijf of verkopende dealer kunt vinden voor deze kampeermiddelen. Op Camp-to-Go.nl geven we ook veel uitleg over waar je aan moet denken als je gaat huren en wat voor verschillende kampeermiddelen er allemaal zijn om te huren. En we zorgen ervoor dat we de nieuwe toetreders laten zien waar ze allemaal kunnen gaan kamperen. Kortom, we proberen de nieuwe kampeerders zo goed mogelijk te informeren bij hun ‘eerste stappen’ op de camping.”

In oktober was de Kampeermaand bij de BOVAG-kampeerbedrijven. Kwamen daar ook veel nieuwe kampeerders op af? Zijn er nieuwe kampeerders die van vouwwagen naar caravan of camper willen switchen, of andersom?

“Tijdens de Oktober Kampeermaand hebben we veel bezoekers in de dealershowrooms mogen begroeten. Sommige dealers hadden de deurteller geactiveerd en melden 25% meer showroom bezoek dan vorig jaar (2019) oktober. Dat bevestigt, naast de registratiecijfers, nog maar weer eens dat kamperen nog steeds in populariteit toeneemt.”

En verder:
“Als we kijken naar het switch-gedrag van kampeerders, daar hebben we nadrukkelijk onderzoek naar gedaan. Opvallend is dat de meeste kampeerders wel bij hun huidige keuze willen blijven. De vouwwagen bezitters zijn daarin het meest trouw, die kiezen bewust voor deze manier van kamperen en stappen niet snel over. Dat geldt ook wel voor de bezitters van buscampers, alhoewel daar toch zo’n 14% overweegt om in de toekomst te switchen naar een camper. Natuurlijk zien we bij een deel van de caravanbezitters de grote wens om ooit nog met zo’n mooie camper op pad te gaan, ruim 16% geeft aan dat als toekomstige stap te zien.”

Welke activiteiten staan er, naast Camp to Go, nog meer op de planning voor de komende periode?

“De activiteiten die op de planning staan voor het komende jaar richten zich in eerste instantie op een kick-off van het nieuwe kampeerseizoen. Achter de schermen zijn we aan het kijken of we een branchebreed startmoment kunnen organiseren samen met de kampeermerken – dealers en campings. Verder gaan we de Camp-to-Go Kampeerselector verder ontwikkelen, hopen we op een succesvolle Vakantiebeurs in april en gaan we er toch wel vanuit dat we in oktober 2021 zonder al te veel coronahobbels de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht kunnen organiseren.”

Hectiek in showroom en werkplaats

Zoals eerder vermeld, waren de kampeermiddelen niet aan te slepen zodat de kampeerbedrijven overuren moesten maken om alles op tijd af te kunnen leveren. Hans Louwers licht toe:

“Je maakt in de showroom dan ook wel bijzondere dingen mee. Normaal duurt het beslissingsproces voor de aankoop van een nieuwe caravan of camper toch wel een paar weken tot zelfs een paar maanden. Maar tijdens de corona-zomer zagen we consumenten in de showroom komen die binnen een dag overgingen tot aankoop. Maar dan moest de caravan of camper wel binnen een week geleverd worden, zodat de familie er nog deze zomer mee op pad kon gaan, als alternatief voor de geplande (vlieg)vakantie naar het buitenland.”

‘Groei van 80 procent in de afleveringen’

“Dat zijn natuurlijk extreme voorbeelden, maar ze kwamen wel regelmatig voor in deze hectische zomer. We zagen bijvoorbeeld in juni-juli-augustus een groei van maar liefst 80% in de kampeerauto afleveringen, dan snap je wel dat het in de dealershowroom drukke en zeer bijzondere zomermaanden zijn geweest.”

Like dit artikel
Tweet dit artikel