Karmann Dexter nog beter geschikt voor offroad rijden

Karmann Dexter nog beter geschikt voor offroad rijden

Karmann Dexter nog beter geschikt voor offroad rijden

De Karmann Dexter is nu ook verkrijgbaar met een verbeterde vierwielaandrijving. Er is de laatste jaren beduidend meer vraag naar off-road campers. Daardoor zijn er steeds meer camperfabrikanten die – al of net binnen hun comfortzone – een dergelijke camper aanbieden.

De grote fabrikanten rusten hun (bus)campers echter zelden uit voor veeleisend off-roadgebruik. Een van de belangrijkste redenen is waarschijnlijk de garantie en de duurzaamheid van de standaarduitrusting. Dat is toch een risicofactor. Daarom beperkt het aanbod zich doorgaans tot standaard voertuigen met fabrieksmatige vierwielaandrijving.

Vierwielaandrijving

Bij deze modellen maakt Karman gebruik van de Ford Transit 4×4, die automatisch overschakelt van twee- naar vierwielaandrijving in het geval van slechte en gladde wegen. Deze versie is niet leverbaar met sperdifferentiëlen. Zo’n aandrijving voldoet prima op een nat grasveldje en besneeuwde wegen maar niet voor echt terreinrijden. Dan worden er toch echt hogere eisen aan het voertuig gesteld. Daarom gaat Karmann-Mobil niet alleen een fabrieksmatige vierwielaandrijving aanbieden maar gaat het bedrijf desgewenst ook nog een stap verder. Het bedrijf biedt namelijk een optionele off-road upgrade voor de Dexter 560 AW en 570 AW modellen.

Echt offroad

Wie dit niet genoeg vindt en echt offroad wil rijden, kan het aandrijfsysteem door Karmann laten upgraden. Dat doet Karman niet zelf, het bestelde voertuig gaat dan naar de werkplaats van Extrem-Fahrzeuge in Schwenningen (Baden-Württemberg). De camper wordt daar door specialisten op dit gebied omgebouwd voor off-road gebruik. Daar worden de volgende opties aangeboden:

  • Verhoging van het chassis (4 centimeter)
  • Off-road banden (BF Goodrich AT Ko2 in het formaat 245/70-R16 in plaats van de standaard banden 235/65 R16)
  • Lichtmetalen wielen
  • Differentieelvergrendeling achteras (100 %)
  • Aanpassing van de snelheidsmeter en kilometerteller
  • Onderrijbeveiliging
  • TÜV-keuring

De ‘Extrem’-ombouw kost 6.890 euro (inclusief BTW). Het differentieelslot voor de achteras, waarvoor een toeslag geldt, kan het beste tegelijk worden besteld. Hierdoor komt er nog eens 3.990 euro op de rekening te staan. Verdere tractiehulpmiddelen zoals een tussenas- en voorasdifferentieel en lagere reductie zijn niet beschikbaar voor de Ford Transit. De totale ombouw, inclusief een vergrendeling van de achteras, kost iets minder dan 11.000 euro.

Bodemvrijheid

De AT-banden vergroten de bodemvrijheid met nog eens twee centimeter. In combinatie met het verhoogde chassis is de bodemvrijheid zo’n zes centimeter groter dan de seriematige 4×4. Dit is niet overdadig, maar biedt toch aanzienlijk meer offroad-mogelijkheden. De Ford dieselmotoren met 130 tot 170 pk geven de Ford voldoende vermogen en de off-road banden bieden voldoende grip voor tochten over wortels en kleine stenen.

Gewicht

De Karmann Dexter is door de ombouw wel een stuk zwaarder. Beide Dexters wegen ongeveer 3.160 kilogram. Daarbij komt nog de upgrade met vierwielaandrijving van ongeveer 30 kilogram bij, eventueel ook nog de onderrijbeveiliging (15,2 kilogram), differentieelslot achteras (4,5 kilogram), veren (10 kilogram) plus off-road banden en eventueel andere extra’s (zonne-energie, tweede accu, recuperatiemateriaal enz.). Met een maximaal toelaatbare massa van 3500 kilo kan het laadvermogen in het gedrang komen als er met meer dan twee personen en veel bagage wordt gereisd.

Scherpe prijs

Een interessant voordeel van de Ford Transit is de prijs. Een Karmann Dexter 560 AW op Ford-basis met 130 pk en fabrieksmatige vierwielaandrijving kost in Duitsland vanaf 52.890 euro (ex BPM). Ter vergelijking: een vierwielaangedreven Mercedes Sprinter met vergelijkbare specificaties kost ongeveer 8.000 euro meer.

Like dit artikel
Tweet dit artikel