In 1934 opent Jan Kip in Hoogeveen een carrosseriefabriek voor boerenkarren en in 1945 ook voor aanhangers. Jan Kip bouwt in 1947 een caravan voor eigen gebruik, die hij halverwege Hoogeveen en Amsterdam neerzet.
In 1950 bouwt hij 30 caravans, tien jaar later al 500 en in 1971 zijn dat er al bijna 10.000. Als het bedrijf 25 jaar bestaat, in 1959, bouwt Kip 25 caravans voor het Franse Rivastella.
In 1962 wordt de huidige fabriek betrokken en vindt er een aandelenruil plaats met Lockwood International NV uit Nieuw Amsterdam in Drenthe. In 1965 is er een samenwerking met NV Systeembouw Noordelijke Architecten Hoogeveen. Deze ontwerpt bungalows, maar na opening van de eerste bungalow in 1967 wordt er niets meer van vernomen.
In 1966 wordt Kip verkocht aan het Amerikaanse Divco-Wayne Corporation. Hiertoe behoren ook de Britse Nene Valley (sinds 1965) en het Franse Dique. Nene Valley, een stacaravan fabrikant, heeft alleen in de periode 1961-1966 caravans gebouwd. Estuary Caravans Ltd, een zustermaatschappij van Nene Valley, start in 1966 de productie van caravans onder de merknaam Cavalier.
Onder deze eigenaar moet de productie omhoog en in de periode 1967-81 worden caravans geproduceerd onder de naam Cavalier en in de periode 1967-1976 caravans en een stacaravan onder merknaam Goldstream. In 1968 wordt Divco-Wayne door Boise Cascade overgenomen en deze brengt Kip onder in de divisie Mobile and Recreation Product Division. Behalve Kip behoren ook Dique en Nene Valley GB tot de holding.
In 1973 komt de productie met 538 medewerkers boven de 10.000 stuks. In 1974 verkoopt Boise Cascade de divisie Recreation aan Bendix Systems Inc. In 1976 verwerft Tore Nilsson , directeur van Cabby, alle aandelen van zijn bedrijf, maar koopt hij behalve het bijna failliete Kip, ook de Engelse ondernemingen Estuary Caravans Ltd.(Cavelier) en Nene Valley Homes op.
In 1979 wordt een separate dealernet voor Cavalier opgezet. In 1980 nemen de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) en Eurocommerce ieder een derde deel van de onderneming over. Tot 1981 zit Kip met de ergernis Cavalier opgezadeld. In 1982 neemt Eurocommerce, eigenaar van het complex, het resterende deel van Cabby over.
In 1987 neemt Kip Holding BV alle aandelen over. In deze holding participeert ABN. Op 26 oktober 1993 wordt Kip overgenomen door de H2 Group. Productie 1200 stuks. In 1999 brengt H2 ook de productie van Avento bij Kip onder. In juli 2001 brengt H2 het caravanbelang onder in de Tirus Group.
Op 6 november 2007 gaat Tirus failliet. Op 17 december 2007 volgt in Hoogeveen een doorstart met de merken Kip, Chateau en HomeStar. Slapende merken zijn dan: Beyerland, Cristall en Avento. Eigenaren zijn nu de NOM en Private Plus Fund; deze laatste beschikt over de merknamen. Kip Caravans BV heet nu Kip Nederland. In 2009 moet voor drie maanden deeltijd ww. Worden aangevraagd. Op 28 sept. 2010 wordt Kip failliet verklaard. Op 2 november 2010 volgt een doorstart na overname door Boedelbak BV uit Hoofddorp. Met de merkenrechten van Kip en zustermerken Beyerland, Chateau HomeStar en Avento. In 2012 stoot de directeur/eigenaar Henk Gunnik de boedelbak divisie af. Kip verhuurt in 2012 leegstaande ruimtes als stallingsruimte voor caravans en campers van allerlei merken.