Cor van den Oever: ‘Klanten waarderen onze Brabantse mentaliteit’

Cor van den Oever viert jubileumCamper- en Caravancenter Cor van den Oever viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Cor van den Oever is trots, maar bovenal dankbaar dat hij zijn bedrijf samen met zijn vrouw en kinderen in goede gezondheid heeft kunnen opbouwen.

Aan één van de gezellig gedekte tafeltjes in de ruime winkel van het bedrijf, vertelt de 66-jarige directeur hoe hij vanuit zijn achtertuin in Herpen begon met de bemiddeling en verkoop van campers en caravans.

‘En daarvoor had ik al van alles gedaan: bijvoorbeeld verkoop van sauna’s, zonnehemels en zwembaden en ik zat in de telecom en beveiliging’, vertelt Van den Oever op bescheiden toon. ‘Maar uiteindelijk ging mijn aandacht naar wat het beste liep, de campers en caravans.’

Brabantse mentaliteit
Al snel werd het noodzakelijk het bedrijf elders voor te zetten, de plastic kas in de achtertuin werd door de gemeente niet echt gewaardeerd. Aan de Berghemseweg is het bedrijf uitgegroeid tot wat het nu is: je kunt bij Van den Oever terecht voor verkoop en bemiddeling, onderhoud en inbouw en voor een groot aanbod van accessoires. Volgens Van den Oever komen de klanten uit alle hoeken van het land, mede vanwege de Brabantse mentaliteit van de medewerkers. Wat die mentaliteit dan typeert? ‘Recht door zee, eerlijk, oplossingsgericht. En de koffie staat hier altijd klaar’, zegt Van den Oever trots.

Doorgaan
Hoewel Van den Oever de leeftijd heeft bereikt dat stoppen met werken geen gek idee is, denkt de ondernemer nog wel een jaar of tien door te gaan. ‘Op het moment heb ik geen opvolger. Mijn kinderen hebben vroeger wel in het bedrijf gewerkt – ze weten dus dat het hard werken is – maar zijn na hun middelbare school allemaal gaan studeren en hebben nu al eigen carrières.’ Ook heeft Van den Oever een andere reden om nog niet aan stoppen te denken: ‘Ik heb er enkele jaren geleden voor moeten knokken om hier door te mogen gaan. De gemeente had plannen om mijn bedrijf te verhuizen, maar ze kwam niet met een goed alternatief. Nu ik door mag gaan op deze plek, ga ik dat ook doen ook! En daarbij voel ik een sociale verantwoordelijkheid naar de twintig medewerkers die ik hier in dienst heb.’

Trends
Door de jaren heen heeft van den Oever wel wat veranderingen gemerkt in de markt. ‘De prijzen stijgen de laatste tijd heel hard. De waarde van een camper of caravan bleef vroeger redelijk op peil, maar dat is verleden tijd. De prijzen worden opgedreven doordat fabrikanten steeds op zoek zijn naar producten die aanslaan en dus wordt er veel geld gestoken in productinnovatie.’ Klanten zijn ook een stuk kritischer dan vroeger, ervaart Van den Oever. ‘En het is lastig in te schatten wat het gaat worden of niet. Halverwege het jaar worden de nieuwe producten gepresenteerd. Soms loopt iets niet vanwege de kleur van de bekleding. Een kleur die vijf jaar later opeens wel aanslaat. Het lijkt me daarom erg moeilijk om ontwerper te zijn en ik onthoud me om die reden altijd van commentaar als er iets nieuws wordt gepresenteerd.’

Paard en wagen
Van den Oever laat de hal zien waar de nieuwe campers, caravans en vouwagens staan van onder meer Adria, Caravelair, Sprite, Tec, Sun Living en Jamet. Als hij langs de nieuwe caravans  met name de Adria Glam loopt zegt hij: ‘De prijzen van deze nieuwste modellen liggen tussen de 30 à 34.000 euro. Deze zijn ontzettend goed aangeslagen. Echte paradepaardjes.’ Op de eerste verdieping staan de voortenten en vouwwagens uitgestald. In een hoek staat een prachtige antieke koets, die van Den Oever ‘ooit geruild heeft voor een echt paard.’ Ook over de hal zelf is iets bijzonders te melden: ‘Dit gebouw was tot 2001 een collegezaal van de Universiteit van Utrecht op de Uithof, de Pelikaan genoemd. We hebben hem gekocht, afgebroken en weer opgebouwd in Herpen.’

www.caravancenter.nl

 

Like dit artikel
Tweet dit artikel