Knaus-Tabbert, een van de giganten in de camper- en caravanbranche, met een rijke historie en een omvangrijk leveringsprogramma, is een begrip onder kampeerliefhebbers. Van de vlotte campers van Weinsberg tot de innovatieve campers van Knaus en de chique Tabbert caravans, het bedrijf heeft al decennia lang een prominente plek in de harten van de kampeerders veroverd.
Maar de laatste tijd domineert Knaus-Tabbert de krantenkoppen om heel andere redenen. Geen feestelijke lancering van een nieuw model of een jubilerend persbericht, maar een serieuze zaak die het bedrijf in zijn greep houdt en de gemoederen in de kampeerwereld bezighoudt. Wat is er dan aan de hand in Jandelsbrunn, het Beierse dorpje waar Knaus-Tabbert is gevestigd?
Onrust in Jandelsbrunn
Het begon allemaal met een inval van de Duitse politie in het hoofdkantoor van Knaus-Tabbert in Jandelsbrunn, Beieren. Dit vanwege verdenking was omkoping en corruptie. Twee topmanagers, COO Werner Vaterl en CSO Gerd Adamietzki, werden ontslagen en er werden huiszoekingen verricht. De autoriteiten namen documenten in beslag en onderzoeken de zaak grondig. De precieze details van de beschuldigingen zijn nog niet bekend, maar de impact op het bedrijf is aanzienlijk.
Nieuwe bezems vegen schoon?
Vlak voor deze turbulente periode kondigde Knaus-Tabbert ook nog eens een wisseling van de wacht aan. De Nederlander Wim de Pundert, grootaandeelhouder van het bedrijf en ook lid van de raad van commissarissen, nam het roer over als CEO. Samen met de nieuwe CFO, Radim Ševčík, heeft hij de taak op zich genomen om Knaus-Tabbert door deze woelige wateren te loodsen.
Dat was vorige week, en toen wisten we niet beter of de rest van het managementteam, waaronder Vaterl en Adamietzki, zou gewoon in dienst blijven. Die situatie is nu dus abrupt veranderd. Gezien de daardoor ontstane onrust zal de toekomst moeten uitwijzen of de nieuwe directie erin slaagt om de rust te herstellen en het vertrouwen te herwinnen.
Productie op een lager pitje
Alsof de verdenkingen van omkoping nog niet genoeg waren, zag Knaus-Tabbert zich ook genoodzaakt om de productie in twee fabrieken tijdelijk stil te leggen. Dit vanwege de grote voorraden bij dealers. De vraag naar campers en caravans is de afgelopen jaren weliswaar flink gestegen, maar door de eveneens gestegen rente en inflatie hebben dealers nu wel te maken met volle showrooms en hoge financieringskosten. Knaus-Tabbert probeert de voorraden bij de dealers nu af te bouwen en ook de kosten te verlagen om zo de financiële gezondheid van het bedrijf te waarborgen.
Uitdagingen in de branche
De problemen bij Knaus-Tabbert zijn een weerspiegeling van de uitdagingen waar de hele kampeerbranche momenteel mee kampt. De aanhoudende populariteit van kamperen en de groeiende vraag naar campers en caravans hebben geleid tot lange levertijden en hoge prijzen. Nu de economie toch wat begint te koelen, mede door de hoge inflatie en stijgende rente, dalen de consumentenbestedingen.
En het eerste waar consumenten op gaan besparen, zijn luxe en dure recreatiemiddelen zoals jachten, vakantiewoningen, campers en caravans. Dit dus ondanks het feit dat er in principe wel meer vraag naar is. Het klinkt tegenstrijdig maar caravan- en camperbouwers zoals Knaus-Tabbert zullen zich toch wat aanpassen aan die veranderende marktomstandigheden.
De impact van deze ontwikkelingen op de werknemers van Knaus-Tabbert is natuurlijk groot. De tijdelijke sluiting van de fabrieken zorgt voor onzekerheid, en de verdenkingen van omkoping werpen een schaduw over het bedrijf. Ook het aantreden van De Pundert en Ševčík zal voor wat onrust zorgen. Toch blijven de medewerkers professioneel en gemotiveerd, zo blijkt uit gesprekken met vakbondsvertegenwoordigers. Ze hopen dat de nieuwe directie snel orde op zaken stelt en dat Knaus-Tabbert weer op het juiste spoor komt.
Blik blijft op de toekomst gericht
Het zou niet de eerste keer zijn dat Knaus-Tabbert in de problemen zit. Maar zo ernstig als het faillissement in 2008 is de situatie nu zeker niet. In die tijd had Knaus-Tabbert trouwens zelf nog een enorme voorraad voertuigen staan, een van de oorzaken van het faillissement.
Het bedrijf kwam na dat faillissement toen trouwens in handen van de Nederlandse investeerder Wim de Pundert, die zich nu dus weer intensiever mee gaat bemoeien. Hij heeft na het faillissement bewezen dat hij Knaus-Tabbert kon aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden, en we mogen verwachten dat hem dat nu ook weer gaat lukken. Laten we ook niet vergeten dat het bedrijf toen nog voornamelijk op oude, vergane glorie teerde en dat het actuele leveringsprogramma er heel wat beter voorstaat.
Daarom hoeven we ons waarschijnlijk niet al te veel zorgen te maken over het voortbestaan van Knaus-Tabbert. Maar het zal best wel interessant zijn om te zien hoe Knaus-Tabbert de negatieve publiciteit achter zich kan laten, en hoe de nieuwe CEO en CFO erin zullen slagen om het vertrouwen in het bedrijf te herstellen. De beleggers zien deze ontwikkelingen namelijk terdege terug in de aandelenkoers van Knaus-Tabbert. Die naderde eerder dit jaar nog de 50 euro, maar is tot zo’n 12 euro gedaald. Gelukkig herstelt de koers zich momenteel ook weer een beetje.