Koolstofvezel opbouw geeft de Darc Mono expeditiecamper ongekende mogelijkheden

Darc Mono expeditiecamper

Koolstofvezel opbouw geeft de Mono Darc expeditiecamper ongekende mogelijkheden

Koolstofvezel is niet langer voorbehouden aan vliegtuigen en racewagens. We zien het materiaal ook steeds vaker terugkomen in recreatievoertuigen waar hogere eisen aan worden gesteld.

In deze Mono expeditiecamper van de Duitse fabrikant Darc bijvoorbeeld. De start-up maakt bij dit model gebruik van dit kostbare materiaal dat ongeveer net zo sterk als staal is, maar zo’n 70 procent lichter. En dat biedt ongekende mogelijkheden.

Geheel monocoque opbouw

Darc Mono expeditiecamper Het is nog maar een studiemodel, maar die studie is wel behoorlijk vergevorderd. De drie oprichters van Darc brengen hierbij hun expertise mee van gerenommeerde merken als BMW, Daimler en Pininfarina. De gehele monoqoque opbouw is uit één stuk vervaardigd. Hij ziet er niet alleen buitengewoon strak uit maar weegt bij een lengte van 4,20 m ook slechts 600 kilo, zo’n 35 procent lichter dan gebruikelijk is. De robuuste constructie van het hoogwaardige koolstofvezel maakt bovendien bijzondere dingen mogelijk. Zo zijn de ramen uitzonderlijk groot zonder dat ze afbreuk doen aan de stijfheid van de constructie. Dat geldt ook voor het enorme dakvenster van 210 x 63 cm dat een zee aan licht in het interieur brengt.

Voortreffelijke off-road capaciteiten

Darc Mono expeditiecamper Die opbouw staat op de nieuwste generatie van de Iveco Daily, de 70S18 4×4. Omdat het hier een expeditiecamper betreft, is deze uiteraard voorzien van vierwielaandrijving. De Darc Mono is uitgerust met een chassis dat garant staat voor voortreffelijke off-road capaciteiten. Dankzij de 37-inch off-roadbanden, de permanente vierwielaandrijving en de speciale, door KW Automotive ontwikkelde adaptieve ophanging, heeft hij naar eigen zeggen eigenschappen waarmee hij de concurrentie met expeditievoertuigen van gerenommeerde merken makkelijk aankan. De speciale, aangepaste bull bar, Led-lichtbalk, carbon fiber snorkel en de 10-tons lier maken het voertuig compleet.

Licht en ruim

De opbouw van de camper heeft een stahoogte van 205 cm. Het interieur is opvallend licht en oogt ontzettend ruim. Het doet eerder aan een luxe woning dan aan een stoere offroad camper denken. Het herbergt onder meer een groot hefbed (193×140 cm) dat onder het plafond is weggewerkt, een complete keuken met grote koelkast/vriezer, een doucheruimte, een vijfzits eethoek en veel bergruimte. Voor extra vermaak in de vrije tijd of telewerken is er een 4K-beamer en een hoogwaardig audiosysteem aan boord.

Like dit artikel
Tweet dit artikel