Lightship caravan heeft eigen elektrische aandrijving en accupakket

Lightship L1 caravan

Lightship caravan heeft eigen elektrische aandrijving en accupakket

Twee voormalige Tesla-medewerkers hebben met hun start-up Lightship een elektrisch aangedreven caravan ontwikkeld die kan worden getrokken zonder gebruik te maken van de accu van de trekkende elektrische auto.

Het in San Francisco gevestigde Lightship is opgericht door Ben Parker en Toby Kraus, die beiden jarenlange ervaring hebben met het ontwerpen en ontwikkelen van elektrische voertuigen bij Tesla. De Lightship L1, hun eerste product, is een volledig elektrisch aangedreven caravan. Deze kan naar eigen zeggen kan worden getrokken door een elektrisch voertuig zonder dat dit ten koste gaat van de actieradius.

“We zijn begonnen met de bouw van een volledig elektrische reiswagen die anders is dan elke andere caravan die vandaag de dag beschikbaar is, en dat is pas het begin,” zei Toby Kraus. “We maken gebruik van onze expertise in de ontwikkeling en het ontwerp van elektrische voertuigen om een merk te creëren dat de ultieme outdoor reiservaring biedt voor iedereen en meer mensen aanspoort om te genieten van plezier op wielen.”

Concept niet helemaal nieuw

Dat de caravan er anders uitziet dan de meest andere caravans, dat klopt. Maar het technische concept, waarbij de caravan zelf een elektrische aandrijving heeft om de elektrische trekauto te ondersteunen, is natuurlijk allesbehalve nieuw. Dat hebben we immers ook al eens bij de Dethleffs E-Home Coco gezien.

Het principe is natuurlijk ook best interessant. En er zijn ook weinig andere alternatieven. Het zal waarschijnlijk nog meer dan vijf en misschien wel zo’n tien jaar duren voordat elektrische auto’s én een groter rijbereik hebben én nog sneller opgeladen kunnen worden. Dat is eigenlijk alleen mogelijk met de zogenaamde ‘solid-state’ accu’s die momenteel nog amper in de testfase zitten. En de kans dat waterstofauto’s het in de toekomst gaan redden, is klein. Deze zijn niet alleen veel kostbaarder maar zijn qua efficiëntie ook niet echt een oplossing.

Groot en zwaar

Daarom is het concept van Dethleffs en Lightship helemaal niet zo gek bedacht, en behoudens hele kleine, gestroomlijnde caravans ook het enige alternatief. Bij de caravan van Lightship gaat het overigens om een veel grotere caravan dan de kleine Dethleffs Coco. De Lightship L1 biedt slaapplaats aan zes personen en is totaal maar liefst ruim 8,2 meter lang en 2,50 meter breed en hij weegt beladen bijna 3.400 kilo. Je hebt er dus ook een flinke trekauto voor nodig. Niet direct voor de aandrijving, aangezien de Lightship L1 zijn eigen aandrijflijn heeft, maar wel om het gewicht van die kolossale caravan in goede banen te leiden. Als het dan ook nog om een elektrische trekauto gaat, dan is het rijtje beschikbare auto’s vooralsnog heel klein. We moeten dan aan de pick-up en SUV van Rivian denken, aan de nieuwe Hummer EV of de Ford F150 Lightning. Zo maakt de Lightning L1 van een voordeel – die eigen aandrijflijn en accu – ook weer een nadeel omdat dit de caravan ook veel zwaarder maakt.

Hefdak ‘on steroids’

We zien het natuurlijk al tientallen jaren: een hefdak om een caravan (of camper) op de camping meer stahoogte en ruimte te geven. De Lightship L1 heeft ook zoiets: hierbij gaat niet alleen het complete dak omhoog, maar ook de zijwanden en ramen. De toch al indrukwekkend grote caravan wordt daarmee echt enorm ruim. Door die hefconstructie wordt de luchtweerstand tijdens het rijden uiteraard een stuk lager, met positieve gevolgen voor het rijbereik van de combinatie.

Gasloos

Omdat de Lightship L1 vanwege die elektrische aandrijving ook is uitgerust met een groot accupakket, is de caravan ook geschikt voor off-grid kamperen. Hij is geheel gasloos en kan ook worden voorzien van een respectabel zonnepanelen om de accu ook met zonne-energie op te laden. Die zonnepanelen hebben een maximale opbrengst van 3 kW. Daarmee duurt het wel even voordat je het 80 kWh accupakket van de caravan hebt opgeladen. Je hebt immers niet 24 uur per dag zonlicht. De caravan is overigens ook voorzien van een huishoudaccu voor de kleinere apparaten.

Geen gedoe

De compromisloze accusystemen van Lightship kunnen alle elektrische apparaten in het interieur van de caravan, zoals de inductiekookplaat en koelkast, meer dan een week van stroom voorzien zonder dat hij aangesloten moet worden op het lichtnet of dat er gebruik gemaakt moet worden van een generator om de accu op te laden. De zonnepanelen laden de grote aandrijfaccu op. Die laadt op zijn beurt de kleinere huishoudaccu op. Het bedrijf wil echter niet dat eigenaren zich zorgen moeten maken over zaken die met het opladen te maken hebben. Ben Parker en Toby Kraus van Lightship: “Een van onze overkoepelende ontwerpdoelen is gebruiksgemak en de manier waarop dat in het voedingssysteem tot uiting komt, is een naadloze stroomervaring voor onze gebruikers.”

Eind volgend jaar in productie

De beelden die nu zijn vrijgegeven, betreffen het prototype. Er is nog niet veel informatie over de indeling of inrichting van de Lightship L1 caravan. Wel is bekend dat hij plaats biedt aan maximaal zes personen en dat het mogelijk is om het interieur aan te passen en te personaliseren. De Lightship L1 wordt vanaf volgend jaar in productie genomen en zal beschikbaar zijn in twee modellen: de L1 Essential en de L1 Long Range. De prijs voor de caravan begint bij $125.000.

Like dit artikel
Tweet dit artikel