De allergrootste campers, die vaak op basis van een vrachtwagenonderstel of touringcar worden gebouwd, hoeven niet altijd uit de stal van een camperbouwer te komen.
Dat bewijst de Duitse vrachtwagenbouwer MAN aan de hand van dit speciale project. Dit bedrijf beschikt over een speciale afdeling voor ‘maatwerk’-projecten. De specialisten van dit MAN Bus Modification Center (BMC) hebben een heuse Neoplan Tourliner omgebouwd tot camper.
Het interieur, van de indeling van de ruimte tot en met de verlichting, is geheel naar de individuele wensen van de klant ontworpen. In deze uitermate luxe woning op wielen leidt de bestuurderscabine naar een ruime zithoek bestaande uit vier comfortabele stoelen, een tafel en een bank. Het woongedeelte grenst aan een grote keuken met inductiekookplaat en oven. Terwijl het front in discreet wit is, zijn het werkblad en de wandkasten van hout, wat samen een mooi contrast vormt. In de slaapkamer vinden we twee comfortabele bedden. Naast de wastafel en het toilet biedt de badkamer ook sfeervolle verlichting en een glazen douchecabine met indirect verlichte mineraalkunststof zijwanden. De gehele vloer van de ‘highdecker’ is in houtlook. Drie dakluiken, dakluiken, dakventilatoren en airconditioningsystemen zijn in de plafondbekleding geïntegreerd.
De bus is ook uitgerust met drie vijf kW laadomvormers, vier lithium-ion-accu’s, een accumanagementsysteem, een krachtige generator, Wifi, Birdview-camerasysteem en satellietontvanger. Voor de watervoorziening beschikt Neoplan Tourliner camper over een verswatertank van maar liefst 920 liter. Ook is er een grijswatertank met een inhoud van 520 liter gemaakt. Om te voldoen aan de toegenomen krachten op het dak- en kofferbakgedeelte werd het busframe aangepast. Het twaalf meter lange twee-assige voertuig wordt aangedreven door een 460 pk motor. Het vermogen wordt overgebracht door een automatische twaalf-traps versnellingsbak van MAN.