De in maatwerk campers gespecialiseerde Duitse camperbouwer Camper Schmiede doet het net iets anders. Geen dertien-in-een-dozijn indeling of hoogglans wit interieur, maar een opvallende mix van retrostijl en degelijke techniek. De Marilyn Onroad, gebaseerd op een MAN TGE, valt op door details die je zelden samen in één voertuig ziet. Robuust aan de buitenkant, maar ook smaakvol en verrassend veelzijdig aan de binnen- én buitenkant.
Tijdens de Caravan Salon 2024 in Düsseldorf trok dit eenmalige demonstratiemodel dan ook aardig wat aandacht. Inmiddels staat hij ook te koop, deze camper die is gebouwd voor mensen die meer verwachten van hun reisvoertuig dan alleen praktisch gemak. Met een dakterras, een slimme badkameroplossing en een loungebank achterop heeft Camper Schmiede met de Marilyn Onroad duidelijk een heel eigen richting gekozen.
Gebouwd op de MAN TGE: kracht en controle
Het basisvoertuig van de Marilyn Onroad is de MAN TGE L3H3, uitgerust met een 2.0 TDI dieselmotor die 177 pk levert. In combinatie met een 8-traps automatische transmissie biedt dit voertuig niet alleen een comfortabele en soepele rijervaring, maar ook meer dan genoeg vermogen voor lange ritten door heuvelachtig terrein of bij zwaardere belading.
Met een lengte van 6,80 meter en een hoogte van 2,80 meter blijft de camper redelijk compact. Maar qua gewicht overschrijdt hij wel het maximumgewicht voor rijbewijs B. Het leeggewicht komt namelijk uit op 3.400 kg, met nog eens ruim 1.100 kg aan laadvermogen weegt hij maximaal dus 4.500 kilo.
Buitenafwerking met verrassende details
Aan de buitenzijde combineert de camper een robuuste uitstraling met verrassend frisse kleuren, en buitengewoon veel functionaliteit. Achterop bevindt zich de zogenoemde ‘Soul Floater’: een volledig uitklapbare loungestoel die als een soort balkon fungeert en tot 200 kg kan dragen. Op het dak is een terras geïntegreerd van lichtgewicht aluminium honingraatpanelen – bereikbaar via een dakluik in het woongedeelte. In Nederland misschien minder vaak gebruikt als zitplek, maar perfect om een zonnestraal mee te pakken op een festival of bij een uitzichtpunt. Verder heeft Camper Schmieder daar ook een daktent geplaatst.
Binnen: pastelkleuren, rondingen en een flinke dosis flair
Het interieur van de Marilyn Onroad is een directe knipoog naar de jaren ’50 – maar met hedendaags comfort en afwerking. Camper Schmiede heeft gekozen voor een smaakvolle combinatie van pastelkleuren, rond aflopende kastjes en sfeervolle ledverlichting. Opvallend is de keuken, die voorzien is van hoogwaardige SMEG-apparatuur: een 130-liter koelkast, een ingebouwde espressomachine en een tweepits inductiekookplaat.
Het geheel voelt niet als een camper, maar eerder als een mobiele designstudio met keukenbar. Toch is er ook aan duurzaamheid gedacht: kastdeuren zijn voorzien van soft-close systemen en de materialen zijn licht, sterk en vochtbestendig.
Slaapruimte voor zes, met veel leefruimte
Wie aan een camper denkt met slaapruimte voor zes personen, verwacht al snel een volgepropte indeling. Maar de Marilyn Onroad bewijst dat het anders kan. Voorin is er de gebruikelijke zithoek (voor 4 personen), maar achterin kun je ook zitten. Daar is een ruime dinette met werkblad, met daarboven een elektrisch verstelbaar hefbed. Achterin zijn in totaal dus 4 slaapplaatsen, en dan zijn er ook nog 2 in de vaste daktent.
De slaapopstelling is dus flexibel en kan met een paar simpele handelingen aangepast worden – handig voor een gezin, maar ook voor een stel met logés of kampeerders die graag ruimte overhouden voor fietsen of extra bagage.
Centraal geplaatste badkamer: geen hokje, wel comfort
In plaats van een krappe standaard natte cel in ene hoekje of achterin, koos Camper Schmiede voor een centraal geplaatste sanitaire unit. De ‘badkamer’, om deze zo te noemen, bestaat uit een flexibele regendouche met een uitschuifbaar gordijn van twee meter en een uitschuifbare Clesana C1 toiletunit. Deze werkt zonder water of chemicaliën en sluit geurvrij af – ideaal voor wie onderweg niet altijd toegang heeft tot een camping. De oplossing is ruimtebesparend én hygiënisch.
Energievoorziening voor meerdere nachten zonder stroom
De camper is uitgerust met twee 330Ah lithiumaccu’s van Victron, een 3000W Victron omvormer en 300W aan zonnepanelen. Daarmee is hij geschikt voor meerdere nachten ‘vrij staan’ – zonder elektriciteitsaansluiting. Deze off-grid mogelijkheid is tegenwoordig natuurlijk vrij gangbaar bij moderne campers, die vaak standaard een huishoudaccu hebben voor wat ledverlichting, telefoon opladen en een kopje koffie.
Toch onderscheidt de Marilyn zich door de hoogwaardige componenten, grote accucapaciteit en degelijke installatie. Daarnaast zorgen een Autoterm 2kW dieselverwarming en een 9-liter boiler van Tigerexped voor warm water en een aangename temperatuur, ook bij koudere ochtenden.
Eén uniek model, één prijskaartje
De Marilyn Onroad is geen camper die je in serieproductie tegenkomt. Het gaat om een eenmalig gebouwd exemplaar om op de Caravan Salon te tonen, met een vraagprijs van €269.000 (in Duitsland, dus nog zonder BPM). Daarmee richt Camper Schmiede zich allesbehalve op de doorsnee camperaar, maar eerder op veeleisende liefhebbers, of mensen die de camper misschien ook wel willen inzetten als luxe promotievoertuig of mobile office.
Klassiek design én moderne techniek
Wat de Marilyn Onroad zo opvallend maakt, is niet alleen de combinatie van oud en nieuw, maar vooral hoe vanzelfsprekend dat voelt. Het retro-interieur lijkt op het eerste gezicht puur decoratief, maar is tot in detail functioneel uitgewerkt. De keuze voor SMEG-apparaten is geen marketinggimmick, maar een logisch verlengstuk van het interieurconcept. Tegelijkertijd zijn de technische keuzes – van het energiesysteem tot de sanitairmodule – verrassend eigentijds en praktisch.
Camper Schmiede toont met dit model aan dat kamperen niet altijd draait om de nieuwste gadgets of zoveel mogelijk ruimte. Het draait hier juist om sfeer, afwerking en slimme indeling. Ook in een markt die steeds voller raakt met gelikte fabrieksmodellen en standaardoplossingen, laat de Marilyn zien dat er nog ruimte is voor karakter, vakmanschap en een beetje lef.
Met de presentatie op de Caravan Salon 2024 kreeg het model al volop aandacht – en dat is terecht. Want of je nu houdt van kamperen in de natuur, roadtrips door Europa of gewoon een opvallende camper voor de oprit zoekt: dit is een voertuig dat niet onopgemerkt blijft. En belangrijker nog: hij is nog te koop. Alleen dat prijskaartje, dat is voor de meesten van ons niet echt haalbaar.