De verkoop van kampeerauto’s zit al jaren in de lift. Met steeds meer vitale ouderen die tijd en geld ter beschikking hebben is dat een logische ontwikkeling. De gemiddelde camperbezitter maakt eigenlijk maar weinig kilometers: ervaring leert dat deze zo’n 7000 kilometer per jaar rijdt, waarvan maar circa 1000 in Nederland.
En een camper zie je bijna niet rijden in de directe woonomgeving. Omdat een camper voor korte ritjes toch wat minder handzaam is als de personenauto zal een camper daarvoor dus niet zo gauw worden gebruikt, tenzij het echt nodig is.
Kampeerauto’s worden echter toch nog vaak over één kam geschoren met personenauto’s en bedrijfsauto’s, en vallen dus ook onder regelingen voor de slurp- en roettax of de milieuzones. Zo dreigt Amsterdam de camper zelfs uit de binnenstad te gaan weren.
De NKC pleit derhalve voor erkenning van de bijzondere positie van de kampeerauto. De camper is geen puur vervoermiddel, maar juist een echt recreatiemiddel dat over het algemeen behoorlijk spaarzaam wordt gebruikt. Een camperaar maakt immers relatief weinig kilometers en, hij bezoekt over het algemeen de dunner bevolkte gebieden en heeft een rustige rijstijl zodat het milieu niet nodeloos wordt aangetast.
De Nederlandse Kampeerauto Club is met haar circa 17.000 leden de grootste campervereniging van Europa. De NKC behartigt sinds 1976 de belangen van camperaars in het binnenland en waar mogelijk ook over de Nederlandse grenzen heen. De NKC pleit bij fabrikanten van campers al jaren, en met toenemend succes, voor milieumaatregelen, zoals standaard roetfilters en zuinigere motoren. Meer informatie op www.kampeerauto.nl.
Meer erkenning voor kampeerauto’s bepleit door NKC
Like dit artikel
Tweet dit artikel