De cijfers tonen het duidelijk aan: buscampers zijn populairder dan ooit. Ze bieden de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, en combineren de compacte afmetingen van een bestelbus met het comfort van een camper. En, net als bij de personenauto’s, is er ook een groeiende belangstelling voor elektrische buscampers. Dat concept is momenteel alleen nog moeilijk te realiseren.
De combinatie van een groot accupakket, noodzakelijk voor een voor camperbezitters acceptabele actieradius, en de maximaal 3500 kilo die een camper mag wegen om hem met rijbewijs B te mogen besturen, resulteert in een vrij laag fysiek laadvermogen. Te laag voor én een camperinrichting, én de vakantiebagage én de inzittenden. Maar daar komt binnenkort verandering in.
Nieuwe wetgeving, die naar verwachting medio 2025 van kracht wordt, maakt het namelijk mogelijk om met een B-rijbewijs elektrische bestelauto’s tot 4250 kg mogen te besturen. Dit opent de deur naar een nieuwe generatie elektrische buscampers, gebaseerd op de elektrische varianten van de bekende grotere bestelauto’s zoals de Ducato, met meer ruimte, meer comfort en meer mogelijkheden.
De voordelen van elektrische buscampers
Elektrische buscampers biedt tal van voordelen. Ten eerste rijd je natuurlijk emissievrij, wat goed is voor het milieu en je toegang geeft tot milieuzones in steden. Maar er is meer. Een elektrische buscamper is ook heerlijk stil, wat zorgt voor een ontspannen rijervaring. Dankzij het instant hoge koppel, dat al vanaf nul toeren beschikbaar is, is het rijden heel prettig. Helling op heb je al vanaf stilstand alle kracht die je nodig hebt, en helling af kan de motor bijna zoveel afremmen dat je de gewone remmen nog amper nodig hebt.
Bovendien biedt het grote accupakket, en zeker in combinatie met zonnepanelen op het dak, prachtige mogelijkheden voor ‘off-grid’ overnachten, zonder afhankelijk te zijn van een externe stroomvoorziening. Verder hoef je je ook nergens zorgen te maken over milieuzones en dergelijke, wat vooral voor de liefhebbers van stedentrips een uitkomst is.
Natuurlijk, de hoge aanschafprijs is een beletsel, en ook het rijbereik op een acculading. Maar er zijn inmiddels ook genoeg grotere elektrische bestelauto’s met een heel bruikbare actieradius. Zowel de Fiat e-Ducato, Mercedes eSprinter als de Ford E-Transit zijn verkrijgbaar met een accupakket dat ze een maximaal bereik van zo’n 400 kilometer geeft. Houd er wel rekening mee dat bij de metingen de maximumsnelheid is begrensd tot 90 km/u. Als je sneller gaat rijden, is de accu een stuk eerder leeg. Niettemin zul je er ook dan altijd nog zo’n 250 kilometer op de snelweg mee kunnen rijden, voordat je een snellader op moet zoeken. In ongeveer een half uurtje is de accu weer vol genoeg om weer een paar honderd kilometer verder te kunnen.
De nieuwe regels: wat verandert er?
De belangrijkste verandering is dat je straks geen C- of C1-rijbewijs meer nodig hebt om een elektrische bestelauto tot 4250 kg te besturen. Dit maakt het nu ook voor de meeste camperliefhebbers mogelijk om met een elektrische buscampers op stap te gaan.
Er is door minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) en de brancheorganisaties deze week een convenant ondertekend, waarin is afgesproken dat men de wetgeving overeenkomstig aan gaat passen. Tot die tijd is er een gedoogregeling, met de nodige voorwaarden. Om de verkeersveiligheid te waarborgen, is er door de brancheorganisaties toegezegd dat men de bestuurders zal stimuleren om een veiligheidscursus te volgen. In deze cursus leren ze omgaan met de specifieke eigenschappen van zwaardere elektrische bestelauto’s, zoals het remgedrag en de gewichtsverdeling. Die cursus is overigens niet verplicht.
Voor de camperbezitters die met die 4250 kilo wegende camper de grens over gaan: ook dat moet mogelijk worden. Er is namelijk al een overeenkomstige EU-wetgeving in voorbereiding of zelfs al aangenomen, waar Nederland achteraan loopt.
Die 4250 kilo met B-rijbewijs is alléén voor elektrisch!
Wie trouwens verwacht dat er ook een regelgeving komt dat campers met een dieselmotor en een maximaal gewicht met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden, zoals veel magazines onterecht schrijven: dat is toch echt wishfull thinking. Daar lag inderdaad een voorstel voor op tafel, maar het Europees Parlement heeft dit voorstel niet integraal overgenomen. De nieuwe EU-richtlijn is in beginsel namelijk vooral bedoeld voor bestelauto’s die vanwege hun alternatieve, emissievrije aandrijving (zoals elektrisch, of met brandstofcellen) een hoger gewicht hebben en dus niet vanwege een zware camperopbouw en -inrichting.
Straks dus niet alleen elektrische camperbusjes, maar ook buscampers
Natuurlijk zijn er al verschillende camperbouwers druk bezig geweest met de ontwikkeling van elektrische campers. Maar dat zijn tot nu toe, vanwege die grens van 3500 kilo, de kleinere camperbusjes. Deze zijn veelal gebaseerd op de Volkswagen ID. Buzz en Mercedes eVito. Maar nu zullen binnenkort dus ook de nodige buscampers volgen, gebaseerd op bijvoorbeeld de Fiat e-Ducato, Mercedes eSprinter en de Ford E-Transit.