Vraag naar gebruikte caravans blijft stijgen

Marktplaats Nationaal Caravan Onderzoek

Marktplaats hield enquête onder Nederlandse caravanners

AMSTERDAM – Eerder deze maand meldde Marktplaats dat er dit voorjaar op Marktplaats steeds meer gezocht wordt naar gebruikte caravans. Tijdens onze eigen zoektocht naar een andere caravan, afgelopen zaterdag, hebben wij zelf ook kunnen ondervinden dat er meer vraag naar gebruikte caravans is.

Een tijdje geleden waren de wat minder courante tweedehands caravans vrij lastig te verkopen. Als je een wat oudere caravan koopt en gebruikt tot hij echt ‘op’ is, kon je daar wel eens van profiteren. Dat lijkt niet echt meer het geval te zijn, ook de oudere gebruikte caravans worden momenteel vlot verkocht bij de dealerbedrijven. Veel kopers draaien hun hand er ook niet voor om om zo’n oud caravannetje op te knappen en te pimpen tot hun eigen paradijsje op wielen.

Op Marktplaats zijn er in maart en april van dit jaar maar liefst 16.000 meer zoekopdrachten geweest naar caravans en 6.000 meer naar campers ten opzichte van vorig jaar. Marktplaats heeft Onderzoeksbureau Kien ook een aantal dingen laten onderzoeken. Uit dat onderzoek blijkt uiteraard dat veel Nederlanders niet alleen graag gaan kamperen, maar dat ons enthousiasme ook toe lijkt te nemen. Hoewel ons land heeft al jaren de hoogste caravandichtheid van Europa heeft zitten de caravan- en camperverkopen behoorlijk in de lift.

Nederlandse platteland in trek

Marktplaats Nationaal Caravan OnderzoekUit de enquête van onderzoeksbureau Kien blijkt dat de Nederlander zich een echte Happy Camper voelt. Wij genieten van de vrijheid (55%) en kamperen vooral voor de rust (50%) en het buitenleven (46%). Daarnaast vinden Nederlanders het ook belangrijk om fijn samen te kunnen zijn met het gezin. Veel Nederlanders kiezen daarbij gewoon voor een kampeervakantie in eigen land kiezen. Het is dus zeker niet zo dat iedereen jaarlijks met de caravan naar een camping in Frankrijk gaat. Het grootste deel van de kampeerders kiest er zelfs voor om te gaan kamperen in Nederland (46%, Europa 40%). Ook is gebleken dat de lange autorit daar niet het voornaamste argument voor is, we zijn best bereid om (erg) lang in de auto te zitten. De meeste kampeerders zoeken het binnenland op. Dat geldt zowel voor Nederland (binnenland 37%, kust 9%) en Europa (24% en 16%)

Toch wel het nodige comfort

Marktplaats-Nationaal-Caravanonderzoek-TypesZoals vermeld vinden we onze vrijheid belangrijk. Dat moet echter niet te veel ten koste van het comfort gaan. De meeste campings die we bezoeken hebben namelijk faciliteiten als een zwembad, restaurant en bar. Maar er gaan evengoed ook veel kampeerders naar een natuurcamping (10%) of of boerderijcamping (13%).

Ook kunnen we niet zonder een aantal typisch Nederlandse producten. De meeste kampeerders neemt zaken als drop, pindakaas en hagelslag mee op reis naar het buitenland.

De meest populaire producten zijn koffie, thee en kaas, soms nemen we ook een zak aardappelen, een voorraadje wc-papier en zelfs een thuistap mee.

Top 5 Nederlandse Kampeertypes

In het kader van het “Marktplaats Nationaal Caravanonderzoek”heeft het onderzoeksbureau ook gekeken in welke types de kampeerders kunnen worden ingedeeld. Daaruit kwam de volgende Top 5:

1) Happy Campers (55%):
Zij kamperen vooral omdat ze het tof vinden en willen genieten van de vrijheid.

2) Roadtrippers / Hoppers (23%):
Deze kampeerders trekken het liefst van camping naar camping.

3) Socials (21%):
Kampeerders die het heerlijk vinden om nieuwe vrienden te maken op de camping.

4) Greenies (17%):
De kampeerders die het heerlijk vinden om het met minder te doen en midden in de natuur te staan. Liefst op zo min mogelijk afgebakende plaatsen.

5) Luxury Campers (12%) :
De groep kampeerders die alle denkbare luxe in de caravan hebben.

De complete Top 10 kun je in de infographic zien.

Bron: Marktplaats.nl

Like dit artikel
Tweet dit artikel