De meeste kampeerders kennen het dilemma: een caravan vraagt om een stabiele, krachtige auto die ook comfortabel en ruim genoeg is. Elk jaar zoekt de ANWB naar de auto die daarin het beste scoort. De ‘Trekauto van het Jaar’ is dan ook meer dan een eretitel – het is een praktische graadmeter voor wie de weg op wil met de caravan of een andere aanhanger.
Voor 2025 viel die eer toe aan de Mitsubishi Outlander PHEV. De plug-in hybride SUV overtuigde met zijn aandrijflijn, rijgedrag en binnenruimte. Wat maakt deze Outlander de beste keuze voor caravanliefhebbers? En hoe past deze verkiezing in de bredere trend richting geëlektrificeerde trekauto’s?
Elektrisch rijden én trekken: steeds minder een tegenstelling
Waar in 2022 de Hyundai Ioniq 5 voor het eerst als volledig elektrische auto werd bekroond, en in 2023 de Nissan X-Trail e-POWER met geavanceerde aandrijflijn de winst pakte, is de keuze voor de Mitsubishi Outlander PHEV een bevestiging van de richting die de ANWB eerder insloeg. Ook de Kia EV6 – winnaar in 2024 – bewees dat elektrisch of hybride rijden niet meer gelijkstaat aan concessies doen op het gebied van caravantrekken.
De Outlander PHEV staat met zijn prijskaartje van € 51.990 weliswaar in het hogere segment, maar levert volgens de jury precies wat kampeerders nodig hebben: rust, controle, ruimte en voldoende autonomie.
Gecontroleerde kracht en slimme vierwielaandrijving
De aandrijflijn van de Outlander bestaat uit een 2.4-liter benzinemotor, een elektromotor voor en achter, en een accupakket van 22,7 kWh. Het systeemvermogen bedraagt 306 pk, het gecombineerde koppel komt uit op 450 Nm. Daarmee trekt hij tot 1.600 kg – ruim voldoende voor de meeste caravans.
Belangrijker nog is hoe de auto met die last omgaat. De elektromotoren leveren hun vermogen soepel en direct, terwijl de verbrandingsmotor vooral fungeert als generator. Dat levert stabiel rijgedrag op, zeker in combinatie met het relatief hoge leeggewicht en het lage zwaartepunt van het accupakket.
De vierwielaandrijving – Mitsubishi’s bekende Super All Wheel Control (S-AWC) – stemt de krachtverdeling tussen voor- en achteras continu af. Extra hulpmiddel is het Trailer Stability Assist-systeem, dat actief ingrijpt bij slingeren van de caravan.
Rust aan boord, ook in bediening
Een van de opvallendste keuzes van Mitsubishi is de traditionele benadering van de bediening. Geen schermcentrische cockpit, maar fysieke knoppen op het dashboard. “Zeker met een caravan aan de haak wil je snel en blindelings bij de juiste functies kunnen,” aldus de ANWB-jury. Die aanpak werd expliciet als pluspunt genoemd ten opzichte van concurrenten.
Ook het interieur scoort punten: ruime zitplaatsen, veel beenruimte achterin en een bagageruimte die goed bruikbaar blijft – ook met laadsnoeren en kampeeruitrusting aan boord.
Reken op ruim 800 kilometer rijbereik
In theorie kan de Outlander PHEV tot 85 kilometer volledig elektrisch rijden. In de praktijk betekent dat: aankomen op de camping zonder motorgeluid of uitstoot. Voor lange ritten schakelt de benzinemotor bij als range-extender. Het totale rijbereik komt daarmee op 844 kilometer (WLTP), mede dankzij de 53-liter tank. In Europa, waar laadmogelijkheden niet overal vanzelfsprekend zijn, is dat een doorslaggevend voordeel. Als je een caravan trekt is het rijbereik vanwege de hogere luchtweerstand en massa uiteraard een stuk kleiner.
Concurrenten bleven achter op stabiliteit en ruimte
De verkiezing kende meerdere kanshebbers: de Dacia Duster, Leapmotor C10 REEV, MG HS PHEV, Nissan Qashqai en Skoda Superb iV Combi. Toch bleef de Outlander volgens de jury “de meest complete keuze voor caravanrijders”. De combinatie van kracht, stabiliteit, rust en ergonomie gaf de doorslag.
Plug-in hybride als ideale tussenstap
De verkiezing van de Outlander PHEV laat zien dat plug-in hybrides een stevige plek innemen tussen de traditionele benzine-SUV’s en volledig elektrische modellen. Voor caravanliefhebbers die wél willen elektrificeren, maar niet afhankelijk willen zijn van laadpalen onderweg, is dit type aandrijflijn voorlopig de meest logische stap.
De ANWB bekroont daarmee voor het derde jaar op rij een deels of volledig elektrisch aangedreven auto – een trend die laat zien dat kamperen en elektrificatie steeds beter samengaan, zonder dat het ten koste hoeft te gaan van veiligheid, comfort of rijbereik. Een uitgebreid verslag van de verkiezing staat in het juli-nummer van ANWB magazine KampeerKampioen