De vraag naar ‘outdoor avonturen’ neemt nog steeds snel toe. Ook zijn de e-bikes steeds krachtiger geworden en bereikt hun verkoop recordniveaus. Ze kunnen vaak niet harder dan 25 km/u maar hun krachtige motoren geven meer koppel dan ooit.
Dankzij dit koppel nemen ook de accessoires voor elektrische fietsen toe. Het in Duitsland gevestigde ModyPlast, dat een schat aan ervaring heeft opgedaan met het maken van composietonderdelen voor raceauto’s, heeft de Mody fietscaravan ontwikkeld die achter een fiets kan worden getrokken.
Omdat de fietscaravan voor een groot deel getrokken moet worden met de trapkracht van de fietser, hebben de makers het gewicht van de kleine teardrop caravan tot een minimum beperkt.
Composiet
De carrosserie van de minicaravan is gemaakt van een vacuümgetrokken schuimkern van koolstofvezel en glasvezel. Het structureel sterke composietontwerp maakt een metalen chassis of intern frame overbodig. Dit betekent dat de twee staven en de as rechtstreeks aan de aluminium inzetstukken in de vloer worden vastgeschroefd. En ook de vloer is gemaakt van een robuuste composietschuimconstructie. De druppelvorm, met een scherp aflopende daklijn, combineert ruimte met een gunstige aerodynamica.
Drie varianten
Het bedrijf bereidt op dit moment drie modellen voor. De compacte caravans hebben sowieso een dakluik, deurventilatie, wandpanelen voor het interieur en een klein raam aan de zijkanten en een groter raam aan de voorkant. Als optie kan de gebruiker ook kiezen voor nog een raam, een zonnepaneel op het dak plus een elektriciteitsvoorziening, en een luifel. Ook is het bedrijf bezig met extra opties zoals aluminium dakrails.
De drie varianten van de Mody fietscaravan zijn de Tourer (48 kg), Trekking (48 kg), en Outdoor (50 kg). Ze verschillen vooral op het vlak van bodemvrijheid en banden. Het Tourer-model is uitgerust met 26-inch straatwielen, de Trekking-variant kan zowel off-road als in de stad rijden. De derde variant is het pure Outdoor-model dat een grotere bodemvrijheid heeft.
Binnenin is er genoeg ruimte voor de fietser om een rustpauze te nemen of te overnachten. Het interieur bevat bevestigingsogen voor een inklapbare keuken, een buitentafel, stoelen en een koelbox. Eenmaal op de bestemming staat de aanhanger stevig op de steunpoten die kunnen worden uitgeklapt voor nachtelijke kampeeravonturen. De aanhangers kunnen 50 kg dragen tijdens het verplaatsen en tot 190 kg tijdens het kamperen.
Makkelijk te repareren
Modyplast heeft ze zo ontworpen dat ze gemakkelijk te repareren zijn. Met een beetje handigheid kan de gebruiker alle onderdelen zelf vervangen of repareren. Ze zijn geschikt voor een snelheid van 25 km/u, wat in de Europese Unie de maximumsnelheid voor elektrische fietsen is. Dus ook bij een Speed Pedelec, die solo wél sneller mag en kan, moet de snelheid tot 25 km/u beperkt blijven.
De Touring- en Trekking-modellen van glasvezel kosten € 4.999. Ze zijn er ook met een carbonconstructie die de aanhanger ongeveer 5 kg lichter maakt maar ook meteen € 6.999 kost. De Outdoors-modellen kosten nog eens € 500 meer. Veel geld door zo’n kleine caravan maar dat kan gezien de high-tech materialen en de arbeidsintensieve bouw bijna niet anders.