BREDA – Ook het Verre Oosten begint het kamperen te ontdekken. De eerste campings zijn geopend en er rijden inmiddels ook al wat caravans van o.a. Kip rond.
Gebruikmakend van het feit dat Nederland min of meer de bakermat van het kamperen is, heeft een aantal bedrijven uit de Nederlandse kampeerbranche besloten om samen, onder de vlag van de Holland Camping Group, de typisch Nederlandse vorm van kamperen in het Verre Oosten meer bekendheid te gaan geven.
De Holland Camping Group is een initiatief van de Nederlandse kampeerindustrie en heeft als doel om het Hollandse campinggevoel over te brengen op de Aziatische kampeerder. Deze groep van oer-Hollandse bedrijven heeft zich gebundeld en bestaat momenteel uit Karsten Tenten, de producent van de katoenen oppompbare tent, Van Assendelft–Hollander Bogaert, importeur en producent van onder andere Bo-Camp kampeeraccessoires en het kampeermeubel merk Crespo, Ten Cate, producent van o.a. hoogwaardig tentdoek en Human-Comfort producent van luxe slaapartikelen.
Typisch Nederlandse vorm van kamperen
Kamperen is vanaf de jaren zeventig in Nederland één van de populairste vormen van vakantievieren geworden. De volgepakte auto’s, al dan niet met een bagagewagen, vouwwagen of caravan aan de trekhaak zijn in de zomerperiode dan een vertrouwd beeld geworden. Ook afgelopen weekend, met Hemelvaart, zagen we weer goed gevulde campings waar Nederlanders genoten van de ruimte en frisse lucht.
Welicht is het niet zo bekend dat Nederland anders kampeert dan de rest van de wereld. Nederlanders slapen graag in katoenen tenten, gewikkeld in een comfortabele slaapzak en zoeken steeds meer naar comfort en gemak. In de rest van de wereld wordt kamperen vaak geassocieerd met basic, en gaat men met een rugzak, een klein tentje en minimale uitrusting de natuur in.
De typisch Nederlandse vorm van kamperen is niet alleen in de ons omringende landen bekend geworden, maar wordt nu ook in Azië steeds bekender. Naast Europa is nu ook het Verre Oosten aan het kamperen geslagen. Niet alleen rijden er in China inmiddels de eerste Nederlandse Kip caravans rond, in Korea is onlangs een winkel geopend met tal van Nederlandse luxe kampeerproducten. Ook in Japan heeft men ontdekt dat kamperen gene kramperen hoeft te zijn.
Chinese kampeermarkt groeit volop
Omdat met name de Chinese regering veel energie stopt in de ontwikkeling van kampeerterreinen ontwikkelt de markt zich daar snel. Verder biedt de zich in een rap tempo toenemende welvaart grote kansen om de Chinezen te leren om op een meer Nederlandse manier te gaan kamperen. En zo zou Nederland straks niet meer alleen bekend kunnen zijn van de molens, klompen en de tulpen, maar ook van de kampeerbenodigdheden.
All-in-Caravanning
Om Chinezen kennis te laten maken met de typisch Nederlandse vorm van kamperen, zal de Holland Camping Group aanwezig zijn op de beurs: All-in-Caravanning in Beijing van 27 tot en met 29 juni 2014.
Meer informatie over de Holland Camping Group is te vinden op www.hollandcampinggroup.nl.