Niesmann + Bischoff introduceert innovatieve, vernieuwende i-Smove camper

Niesmann + Bischoff i-Smove camper

Niesmann + Bischoff introduceert innovatieve, vernieuwende i-Smove camper

Niesmann + Bischoff kennen we vooral van de exclusieve merken Clou en Arto. Een paar jaar geleden introduceerde het Duitse bedrijf, dat sinds 1986 het topmerk van de Erwin Hymer Group is, de Smove.

Deze bijzondere halfintegraal camper krijgt komend seizoen een moderne en bijzondere opvolger in de vorm van de i-Smove. Met de ‘i’ wil N+S aanduiden dat het een integraal camper betreft.

Doorgaans zijn vooral de fabrikanten van de kleinere campers ware kunstenaars in het bedenken van slimme vondsten om zoveel mogelijk ruimte op een relatief kleine oppervlakte te creëren. Maar Niesmann + Bischoff kan er ook wat van, blijkt uit de nieuw i-Smove. Deze integraalcamper bevat tal van nieuwe ideeën. Niesmann + Bischoff registreerde zeven patenten geregistreerd voor de nieuwe camper besteedde meer dan 23.000 uren aan de ontwikkeling van de i-Smove. Deze zou volgens Niesmann + Bischoff wel eens een nieuwe mijlpaal in de campergeschiedenis kunnen worden.

Twee indelingen

In eerste instantie biedt Niesmann + Bischoff de i-Smove aan in twee indelingen. De i-Smove 6.9 E is iets minder dan zeven meter lang en heeft achterin eenpersoonsbedden. De 30 centimeter langere 7.3 F heeft daar een queensize bed. Beide indelingen zijn gebaseerd op de Fiat Ducato met een laagbouwchassis van Al-Ko.

Schuiven en duwen

Je kunt nogal wat bewegen in de i-Smove. Zo zien we in de keuken een afdekplaat die je opzij kunt schuiven om als extra werkblad te dienen. Ook in de wasruimte is het duwen geblazen. Hier kun je de gehele zijwand – inclusief de wastafel – opzijschuiven om een douchecabine te creëren en die van het toilet af te scheiden. In woongedeelte zien we de tegenwoordig heel populaire “face-to-face” zitgroep. Dat lijkt niet zo bijzonder, totdat je ontdekt dat je de tafel opzij kunt draaien en ook de linker bank inclusief rugleuning een kwartslag kunt draaien. Op die manier heb je tijdens het rijden een dwarsbank met gordels én tafeltje. Boven de voorstoelen zien we het bekende hefbed, dat amper te zien is als je het in de hoogste stand zet.

Materiaalgebruik

Ook qua materialen heeft Niesmann + Bischoff duidelijk out-of-the-box gedacht. Er worden akoestisch dempende vilten panelen voor de wanddecoratie gebruikt. Deze zien er niet alleen goed uit, maar zorgt ook voor een aangenaam rustige sfeer aan boord. Speciale coatings op de meubeloppervlakken maken vingerafdrukken onzichtbaar en maken ze eenvoudig te reinigen. De conventionele koelkast is vervangen door een grote lade met compressortechniek en een inhoud van bijna 140 liter.

Lichtgewicht

Bijzonder trots is Niesmann + Bischoff-directeur Hubert Brandl ook op het gewicht. De i-Smove 6.9 E weegt 2840 kilogram. De MTM bedraagt dus 3,5 ton, zodat je hem met een normaal rijbewijs mag besturen. Dit lage gewicht werd bereikt door een groot aantal innovatieve oplossingen, tot in het kleinste detail. Een voorbeeld hiervan is de nieuw ontwikkelde kuip in de achterste garage. Deze is gemaakt van gecoat aluminium en vormt een stevige basis voor twee fietsen. De servicedeuren zijn ook vereenvoudigd. Al dat soort zaken dragen – evenals de relatief kleine (afval)watertanks – bij aan een lager gewicht en dus ook aan een hoger laadvermogen. De i-Smove 6.9 E mag worden geladen met 660 kg en de 7.3 F met 580 kg. Het maximaal toegestane gewicht kan optioneel worden verhoogd tot 3700 of 4500 kilogram.

Individualiseringsmogelijkheden

Kopers dankzij de hoge mate van individualiseringsmogelijkheden kiezen uit bijna 2600 verschillende versies van de i-Smove. Er is keus uit verschillende decors voor de meubelen en de kastfronten evenals talrijke bekledingscombinaties, tot en met de lederen bekleding. Ook de technologie kan worden ge-upgrade.

Niet goedkoop

Ondanks de compacte afmetingen is een i-Smove niet goedkoop. In Duitsland is een goed uitgeruste i-Smove verkrijgbaar voor ongeveer 120.000 euro. Nederlandse kopers dienen er rekening mee te houden dat daar nog zo’n 12.000 euro aan BPM bij komt.

Voor een goede indruk van de mogelijkheden en vernieuwende ideeën van de i-Smove raden we aan om (liefst met een PC of laptop) de website van Niesman+Bischoff te bezoeken.

Bron en foto’s: Auto-Medienportal.Net/Michael Kirchberger

Like dit artikel
Tweet dit artikel