Nieuwe dieselmotor en nieuwe vierwielaandrijving voor Mercedes Sprinter

Nieuwe dieselmotor en nieuwe vierwielaandrijving voor Mercedes Sprinter

Nieuwe dieselmotor en nieuwe vierwielaandrijving voor Mercedes Sprinter

De populaire Mercedes Sprinter van modeljaar 2022 krijgt allerlei nieuwe functies. Maar het grootste nieuws is de nieuwe, zuinigere OM 654 dieselmotor.

Daarnaast komt er een nieuwe, betere vierwielaandrijving voor de Sprinter, die steeds vaker als basisvoertuig voor campers wordt gebruikt. De nieuwe vierwielaandrijving verdeelt het aandrijfkoppel afhankelijk van de situatie variabel en automatisch over de voor- en achteras.

Nieuwe dieselmotor

De huidige vier- en zescilinder dieselmotoren van de Mercedes Sprinter worden uit productie genomen. In de loop van september zal Mercedes de van de personenautomodellen bekende OM 654 dieselmotor introduceren. Deze zal beschikbaar zijn in vier versies, met een vermogen van 114 pk, 150 pk, 170 pk en 190 pk. Dit geldt voor alle carrosserievarianten en alle aandrijvingsopties (achterwiel-, voorwiel-, vierwielaandrijving). Naar verluidt is de nieuwe viercilindermotor zuiniger en stiller dan de huidige dieselmotoren.

Hij kan, als alternatief voor de handgeschakelde zesversnellingsbak, worden gecombineerd met de automatische 9G-Tronic-versnellingsbak met negen versnellingen. De oude zeventraps automatische versnellingsbak is niet langer leverbaar. De nieuwe dieselmotor voldoet aan de emissienormen Euro 6d en Euro VI E.

Vernieuwde vierwielaandrijving

Campers met vierwielaandrijving zijn allang geen zeldzaamheid meer. Met de Sprinter heeft Mercedes al een zeker voordeel ten opzichte van de concurrentie, omdat zij de vierwielaandrijving af fabriek kan aanbieden. Wie de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper met vierwielaandrijving wil, ontkomt niet aan een versie die een grondige en kostbare ombouw bij de Franse 4×4-specialist Dangel heeft ondergaan.

Mercedes heeft de permanente vierwielaandrijving voor de Sprinter vernieuwd en verbeterd. De oude versie had inschakelbare vierwielaandrijving. Daarbij werd 65 procent van het vermogen naar de achteras gestuurd en de resterende 35 procent naar de vooras. Dankzij een meervoudige elektronisch geregelde meerplaatskoppeling in de tussenbak is de koppelverdeling bij de nieuwe vierwielaandrijving volledig variabel. Het aandrijfkoppel wordt afhankelijk van de situatie en zonder tussenkomst van de bestuurder over de voor- en achteras verdeeld.

In de Mercedes Sprinter wordt de 4×4-aandrijving aangeboden in combinatie met de 190 pk dieselmotor en de automatische transmissie. Hij heeft een maximaal toegestaan totaalgewicht van 5,5 ton. Op het kenteken kan uiteraard ook een MTM van bijvoorbeeld 3,5 ton worden gezet.

Like dit artikel
Tweet dit artikel