Nieuwe EU richtlijn: rijbewijs B voor campers tot 4250 kilo komt mogelijk wat dichterbij

Nieuwe EU richtlijn: rijbewijs B voor campers tot 4250 kilo komt dichterbij

Nieuwe EU richtlijn: rijbewijs B tot 4250 kilo; maar deze is vooral bedoeld voor voertuigen met emissievrije aandrijvingen

Nadat eerder al de Europese Commissie groen licht gaf voor een hervorming van de rijbewijsrichtlijn, is deze week ook het Europees Parlement akkoord gegaan met een verhoging van het maximale gewicht van campers voor het B-rijbewijs van 3.500 naar 4.250 kilogram.

De voorgestelde verhoging van het maximale toelaatbare gewicht voor campers die met een rijbewijs B bestuurd mogen worden, zou het campertoerisme toegankelijker moeten maken voor zowel huidige als toekomstige generaties. Wat er nu door het Europess Parlement is goedgekeurd, betreft slechts een richtlijn. Het kan nog jaren duren voordat deze wijziging ook in de wetgeving van de EU-landen is doorgevoerd én van kracht is. We moeten dus nog even geduld hebben. Bovendien betreft de richtlijn alleen voertuigen met een alternatieve, emissievrije aandrijving (BEV, FCEV).

Belangenorganisaties

Dit voorstel is ingediend door Europese belangenorganisaties zoals de ECF (European Caravan Federation) en de FICC (Federation Internationale de Camping et de Caravanning) en ook de NKC (Nederlandse Kampeerauto Club), die samen meer dan twee miljoen camperaars vertegenwoordigen​De reden dat dit voorstel is ingediend, komt voort uit het feit dat campers steeds zwaarder worden gebouwd, voornamelijk door EU-wetgeving op het gebied van veiligheid en milieu. Dit beperkt de ruimte voor passagiers en hun bagage aanzienlijk.

C1-rijbewijs geen bruikbaar alternatief

Op dit moment is voor het besturen van campers zwaarder dan 3,5 ton een C- of C1-rijbewijs vereist. Dat rijbewijs is met name gericht op het beroepsgoederenvervoer en wordt voor privégebruik als complex en tijdrovend wordt ervaren. En dat terwijl de afmetingen van campers boven de 3,5 ton verschillen niet noodzakelijkerwijs van de campers die onder deze grens​ zitten.

Uit Duits onderzoek blijkt dat campers, ongeacht het gewicht, sowieso zelden betrokken zijn bij ongevallen. Dat geeft aan dat het verhogen van de gewichtsgrens voor het B-rijbewijs niet tot onveiligere situaties leidt.

Belangenorganisaties zoals de NKC pleiten daarom voor een aanpassing van de Europese B-rijbewijs categorie, om het toegankelijker te maken voor een breder publiek om met campers tot 4,25 ton te kunnen rijden​. Ze hebben de belangenorganisaties in gesprekken met de Europese Commissie erop aangedrongen om in de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn rekening te houden met de belangen van camperaars.

Nieuwe 4250-kilo richtlijn is niet specifiek voor campers bedoeld

Het Europees Parlement heeft het voorstel niet integraal overgenomen. Dit omdat de richtlijn in beginsel vooral bedoeld is voor bestelauto’s die vanwege hun alternatieve, emissievrije aandrijving (zoals elektrisch, of met brandstofcellen) zo zwaar zijn, dat er niet voldoende laadvermogen over is om ze rendabel in te kunnen zetten. Er wordt in de richtlijn helemaal niets gezegd over campers. Het is dus allesbehalve zeker dat de wetgeving ook voor het ‘overgewicht’ van een camperombouw kan worden geïnterpreteerd als de camper een normale verbrandingsmotor heeft. Het is immers zo dat het extra gewicht van een camperombouw sterk afhankelijk is van de mate aan ruimte en comfort dat camperaars wensen, wat ook als een luxe probleem kan worden beschouwd. Het zou dus kunnen dat die 4.250 kilo uiteindelijk alleen gaat gelden voor voertuigen met een elektrische aandrijving, waarvan de energie afkomstig is van een accupakket (BEV) of van met waterstof gevoede brandstofcellen (FCEV).

Nog niets definitief

Nu moeten de Europese Commissie, de Raad en het Europees Parlement er nog over beslissen. Om het nog in de wetgeving van de EU-landen door te voeren, zal waarschijnlijk nog minstens enkele jaren gaan duren. Er wordt zelfs gesproken over 2028.

 

Like dit artikel
Tweet dit artikel