Nieuwe generatie van de Renault Master ook interessant als basisvoertuig?

Nieuwe generatie van de Renault Master

Nieuwe generatie van de Renault Master ook interessant als basisvoertuig?

Renault presenteerde onlangs zijn geheel vernieuwde Master-serie. Van deze reeks bestelwagens heeft Renault sinds de introductie in 1980 al drie miljoen exemplaren verkocht. Met de lancering van de vierde generatie, die vanaf het voorjaar van 2024 beschikbaar zal zijn, wil Renault een nieuwe standaard in het segment van lichte bedrijfswagens​ zetten.

Dan is de vraag natuurlijk ook, of de nieuwe Renault Master, die deze week zijn debuut maakte tijdens de vakbeurs Solutrans, meer is dan alleen een stap voorwaarts in design en functionaliteit, en ook nieuwe mogelijkheden als basisvoertuig voor (bus)campers biedt.

Het meest opvallende is de veel meer aerodynamische vorm van het voertuig, dat wordt gerealiseerd door een vernieuwd ‘Aerovan’-ontwerp. Dit nieuwe design zorgt voor een 20% lagere luchtweerstandscoëfficiënt vergeleken met concurrenten, wat een lagere energieconsumptie en verbeterde prestaties met zich meebrengt.

Interessant alternatief als basisvoertuig?

Er zijn nog steeds de nodige leveringsproblemen rond de Fiat Ducato en de zustervoertuigen daarvan zijn. Verder is de Ducato niet bepaald het modernste voertuig en ook de recent aangekondigde vernieuwde Ducato brengt niet echt veel vernieuwingen met zich mee. Dat zorgt ervoor dat camperbouwers nog steeds hun ogen open houden voor goede alternatieven. Voor de lagere prijssegmenten hebben zij de Ford Transit ontdekt, en als het wat meer mag kosten zijn er de VW Crafter en Mercedes Sprinter. Maar met name in dat lagere segment zouden er nog wel wat mogelijkheden zijn, met name bij de doorgaans behoorlijk chauvinistische Franse camperbouwers.

Nog wachten op definitieve afmetingen

Helaas heeft Renault nog niet de exacte afmetingen van de nieuwe Master vrijgegeven. Daardoor is het lastig te beoordelen in hoeverre deze voor buscampers geschikt is. Van de huidige generatie weten we dat de laadruimte minstens zo’n 10 centimeter te smal is voor een dwarsbed. Daarom wordt de Master tot nu toe alleen gebruikt voor buscampers met een langsbed, of als chassiscabine die als basis voor een halfintegraal camper of alkoof camper dient.

Het zou ons niet verbazen als de nieuwe generatie van de Renault Master nog steeds niet zo breed is als de Ducato, die met voorsprong het allerbreedste basisvoertuig is. Het enige wat we nu weten is, dat er meer dan 40 carrosserievarianten en ‘ongelimiteerde ombouwmogelijkheden’ zijn, en dat de Master een laadruimte van 11 tot 22 kubieke meter heeft, met verbeterde toegankelijkheid dankzij bredere deuropeningen en langere laadruimtes​.

Zodra de definitieve afmetingen bekend zijn, komen we daar op terug. Dat zal naar verwachting volgend jaar zijn. En wie weet valt het mee, aangezien Renault dus wel een enorm maximaal laadvolume van maar liefst 22 m² noemt.

​​Diesel, elektrisch én waterstof

Wat betreft de aandrijving, biedt de nieuwe Master keuze uit meerdere motorvarianten met een vermogen van 140 tot 180 pk. Deze Diesel Blue dCi-motoren beloven een lager brandstofverbruik en verminderde CO2-uitstoot. Daarnaast is er ook een volledig elektrische aandrijflijn met een actieradius van meer dan 410 kilometer, uiteraard gemeten zonder verhoogd dak en dergelijke. Evengoed kan dit heel interessant zijn. Dat geldt ook voor het feit dat de nieuwe Renault Master is voorbereid op de toekomstige waterstoftechnologie​.

Interieur

Uiteraard is ook het interieur vernieuwd, dat voortaan beschikt over maar liefst 135 liter opbergruimte en – als onderdeel van het OpenR Link-multimediasysteem – een 10-inch scherm. Dit systeem is intuïtief, schaalbaar en biedt geïntegreerde Google-functies voor optimale connectiviteit. Veiligheid is een ander belangrijk aspect van de nieuwe Master, met twintig geavanceerde assistentiesystemen die de veiligheid maximaliseren voor zowel de inzittenden als andere weggebruikers​.

​​Potentiële favoriet

De combinatie van deze kenmerken zou de nieuwe Renault Master een potentiële favoriet voor de ombouw naar campers en buscampers kunnen maken. De nadruk op aerodynamica en efficiëntie, samen met de flexibele carrosserieopties en het comfortabele en technologisch geavanceerde interieur, zou een veelbelovend platform voor recreatievoertuigen kunnen zijn. Met de nadruk op ‘kunnen’, zolang we de exacte afmetingen niet weten.

Like dit artikel
Tweet dit artikel