Nieuwe Liner-serie bij Concorde

Concorde Liner camper

Nieuwe Liner-serie bij Concorde

De in het Duitse Aschheim gevestigde camperproducent Concorde is bekend geworden door de bouw van doorgaans buitengewoon grote en exclusieve campers.

Concorde produceert dan ook voornamelijk ‘Liners’, die bijna altijd in grote mate naar wens van de klant worden aangepast. Net als de andere bouwers van campers in dit exclusieve segment, zoals Morelo, Varia, Phoenix en Volkner heeft ook Concorde te lijden gehad van de lockdown.

Dat kwam vooral doordat Iveco en Mercedes-Benz, de leveranciers van de basisvoertuigen, geen voorraad meer hadden. Ook zal Concorde niet aanwezig zijn, wat het merk een aantal orders zal kosten. Daarom zal Concorde de jaarlijkse verkoopdoelstelling van 410 luxe campers dit jaar niet halen. Concorde heeft voor dit jaar nu een volume van 350 eenheden gepland waardoor de omzet met negen miljoen euro zal dalen tot 81 miljoen euro. Toch blijft Concorde ook in moeilijke tijden het programma uitbreiden.

Nieuwe Liner-serie

Zo wordt de Liner Plus-serie wordt uitgebreid met de Liner-serie. Ondanks het gemis van de toevoeging “Plus” komt het nieuwe model nog dichter bij het topmodel Centurio. Het front met de hydraulisch te openen serviceopening voor de motor en de gelijmde busvoorruit doet dan ook sterk denken aan het vlaggenschip van Concorde. Ook de technische uitrusting is ook gebaseerd op het topmodel. Alle service- en opslagluiken en -deuren ontgrendelen bijvoorbeeld elektrisch. Alleen het deksel van de opbergkast met de twee gasflessen moet handmatig met de sleutel worden geopend. De bouwvoorschriften verbieden namelijk elektromechanische sloten in de buurt van vloeibare gastoevoer. Er kunnen namelijk vonken ontstaan tijdens het gebruik.

Drie indelingen

Concorde Liner camperConcorde biedt de nieuwe Liner aan in drie indelingen. De ‘instapmodel’ (voor zover je daar in dit segment van kunt spreken) is de 996 MI. Deze heeft een totale lengte van bijna tien meter en is dus allesbehalve klein. De breedte van 2,48 meter vereist een gevoel voor proportie. Ook de hoogte van 3,78 meter stelt flinke eisen aan de rijvaardigheid van de bestuurder. Het rijklare gewicht bedraagt negen ton, het toegestane totaalgewicht is twaalf ton.

Smart of Fiat 500 aan boord

De andere twee indelingen 990 GI en 1090 GI voegen een begeerlijk extraatje toe, in de vorm van een garage. In de 990 GI van dezelfde lengte past een Smart in de garage onder het queensbed aan de achterzijde. De 1090 GI is met een lengte van elf meter nog iets langer en mag 15 ton wegen. Deze heeft achterin zelfs ruimte voor een Fiat 500.

Uitrusting

Ook qua uitrusting is de Liner gebaseerd op de duurdere Centurio. De luifel is bijvoorbeeld geïntegreerd in de zijwand. Uiteraard wordt deze elektrisch bediend. Een LED-strip zorgt voor exclusieve lichteffecten en verlicht de ruimte voor de 67 centimeter brede toegangsdeur. Binnen heerst de gebruikelijke chique Concorde-sfeer. De meubelfronten hebben een Tora diamantdecor met een metallic effect, de bekleding is van vanilleleer. De tafel wordt in een handomdraai omgevormd door een ingenieus schuifmechanisme van een kleine tafel naar een schoolbord. Het 40-inch flatscreen zweeft automatisch naar beneden vanuit zijn parkeerpositie achter de opbergbak aan het dak wanneer dat nodig is. Optioneel is er een surround sound systeem beschikbaar, waardoor de bioscoopervaring perfect is.

Keuken

Optioneel kan het wandmeubel van de keuken worden voorzien van een espressomachine op werkhoogte. Er zijn twee roestvrijstalen spoelbakken en een douchekraan, net als in de professionele keuken. De oven van het fornuis werkt op gas en heeft ook een inductiekookplaat. Optioneel is er ook een automatische vaatwasser aan boord. Deze is afkomstig uit de jachtbouw en kan daarom beweging verdragen en dus ook werken tijdens de rit. De koelkast werkt volgens het compressorprincipe en heeft een volume van 177 liter, het vriesvak heeft een inhoud van 20 liter. De elektromotor is extra geluidsdicht zodat hij de nachtrust niet verstoort. De krachtige lithium-ion-accu levert zelfs voldoende energie om de airconditioning in de woonruimte te laten werken.

In het achterste gedeelte n de achterkant is er de badkamer en de slaapkamer met een vrijstaand tweepersoonsbed. Hier moeten echter wel concessies worden gedaan; de regendouche, die in de Centurion standaard aanwezig is, is optioneel in de Liner. Ook kan hier een tweede flatscreen monitor worden geïnstalleerd, evenals een extra airconditioning.

Mercedes-Benz Atego basis

Het basisvoertuig voor de Liner is de Mercedes Benz Atego, waarvan de 7,7-liter zescilinder diesel 299 pk (220 kW) levert en een koppel van maximaal 1200 Newtonmeter. Zelfs volgeladen en met een aanhanger – de Liner mag drie ton trekken – is er voldoende vermogen. Het chassis kan optioneel worden voorzien van luchtvering op de vooras; bij stilstand helpt het hydraulische ondersteuningssysteem de luxe auto te egaliseren. Dit vereist echter een meerprijs van ongeveer 9000 euro. Ook voor de Bird View manoeuvreerhulp moet extra worden betaald. Dit 360 graden all-round camerasysteem biedt extra zicht bij het parkeren, waar de Liner met zijn ongewone afmetingen om meer aandacht vraagt.

 

Like dit artikel
Tweet dit artikel