Elektrische minicamper Mercedes Concept EQT Marco Polo wordt volgende maand onthuld

Nieuwe minicamper Mercedes Concept EQT Marco Polo wordt volgende maand onthuld

Nieuwe minicamper Mercedes Concept EQT Marco Polo wordt volgende maand onthuld

Over minder dan een maand zal Mercedes de Concept EQT Marco Polo onthullen. Dit busje is een voorproefje van het volledig elektrische kampeerbusje dat Mercedes later op de markt wil brengen.

Het busje is qua concept gebaseerd op het Mercedes EQV-concept, die vorig jaar werd onthuld en op de foto hiernaast te zien is, maar is een maatje kleiner. Evengoed moet hij een “volwaardige micro-camperervaring” bieden. Het productiemodel van de elektrische EQT minicamper zal “naar verwachting zijn debuut zal vieren in de tweede helft van 2023”, aldus Mercedes.

Inspelen op populariteit vanlife

Campers en andere recreatievoertuigen zijn in de loop der jaren steeds populairder geworden. Vanlife is booming business geworden, en helemaal bij onze oosterburen. Daarom is het voor Mercedes een no-brainer om upgrades en andere optionele uitrusting aan te bieden waarmee deze compacte elektrische bestelwagen kan worden omgebouwd tot een minicamper of kampeerbusje.

Nieuwe minicamper Mercedes Concept EQT Marco Polo De Marco Polo-versie van de T-Klasse Marco Polo wordt in de tweede helft van volgend jaar gelanceerd, samen met die van de EQT. Voor de goede orde: de EQT is de elektrische versie van de T-Klasse en in Nederland zal alleen de EQT beschikbaar zijn. Hij is kleiner dan de EQV, die qua formaat weer vergelijkbaar is met de Vito. Hiernaast voor de duidelijkheid een foto van de ‘standaard’ EQT.

Veelzijdig

Mercedes zal de Concept EQT Marco Polo onthullen op vrijdagmiddag 2 december. Zoals gebruikelijk bij de campers van Mercedes is hij vernoemd naar de ontdekkingsreiziger Marco Polo en ook zou geïnspireerd zijn door zijn reizen. Het compacte elektrische bestelbusje blinkt uit door zijn veelzijdigheid. Volgens het bedrijf zal de bestelwagen twee kampeeroplossingen bieden. De sleutel tot zijn veelzijdigheid zijn de verwijderbare keuken- en bedmodules, waardoor gebruikers de kampeeruitrusting in een paar handelingen snel en gemakkelijk kunnen verwijderen. Met het accupakket onder de carrosserie heeft de EQT bijna dezelfde interieurruimte als zijn tegenhanger met verbrandingsmotor.

Actieradius tot 300 kilometer

De EQT Marco Polo heeft naar verluidt een WLTP-actieradius tot 300 kilometer op een acculading en beschikt in de meest uitgebreide versie over een compacte keukenblokje met een tweepits kookplaat, een koelkast en een gootsteen. Er is ook een opklapbed voor twee personen, verder biedt hij ook ruimte voor het meenemen van bijvoorbeeld fietsen of andere grote uitrustingstukken.

De bestelwagen is zoals gebruikelijk bij Mercedes uitgerust met een aantal geavanceerde veiligheids- en rijhulpfuncties, waaronder adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning. Mercedes heeft nog geen prijs of beschikbaarheid voor de EQT Marco Polo aangekondigd. Het bedrijf zegt dat het meer informatie zal verstrekken dichter bij de lancering van de bestelwagen.

De Marco Polo uitvoering zal waarschijnlijk verkrijgbaar zijn in twee configuraties. De standaard uitvoering heeft een bed voor twee personen met een 10 centimeter dikke matras. De andere versie bevat ook een keukenblok met gootsteen, koelkast en gasfornuis. Ook worden twee campingstoelen en een kleine tafel voor binnen en buiten meegeleverd.

Niet de enige, er komt ook een elektrische VW ID.California

Mercedes is niet de enige autofabrikant die van plan is om zijn elektrische bestelwagens om te bouwen tot campers. Eind vorig jaar kondigde Volkswagen aan dat er een ID.California komt, een op de lange versie van de ID. Buzz Cargo gebaseerde camper. Hierover zijn nog helemaal geen details bekend, behalve dan dat Volkswagen deze camper ook in zijn fabriek in Hannover gaat bouwen. Hij zal ergens na 2025 verschijnen, terwijl de kans groot is dat hij komende zomer op het ‘Bulli-festival’ in Hannover zal worden onthuld.

Like dit artikel
Tweet dit artikel