Vango voegt de nieuwe Neon UL-tent toe aan de Force Ten Alpine-serie toe. Dit is een van de lichtste tenten op de markt.
Maar het is niet de enige innovatie van Vango. De andere noviteit van het Schotse merk is de baanbrekende Project Hydrogen.
Force Ten Neon UL: 465 gram
In deze nieuwe tent van Vango herkennen we de enkele boogstok en ook de wandelementen van de populaire, lichtgewicht Helium tenten. Maar er is een groot verschil in gewicht. De Helium-tent woog 1,2 kg, terwijl de Force Ten Neon UL slechts 465 gram weegt (het ’trailgewicht’ is volgens Vango 445 gram). Het verschil in gewicht is dus fenomenaal. Vango heeft dat kunnen realiseren door het gebruik van uitermate hoogwaardige materialen. De boogstok en de enkele stok aan het voeteneinde van de tent zijn beide van koolstofvezel, de haringen zijn gemaakt van titanium en voor de buitententent gebruikt Vango 7 denier siliconen gecoat ProTex. De tent is niet alleen verbluffend licht maar neemt ingepakt nog minder dan een liter ruimte in beslag. Met een adviesprijs van £ 500 is de Force Ten Neon UL niet bepaald goedkoop maar er zijn nog veel duurdere eenpersoons tentjes op de markt.
Force Ten Project Hydrogen
De Vango Force Ten Neon UL is enorm licht maar de Force Ten Project Hydrogen kan er ook wat van. Dit is volgens Vango ’s werelds lichtste dubbeldaks tent met AirBeam Technologie. Met andere woorden: dit is de eerste opblaasbare rugzaktent ooit. Dit baanbrekend ontwerp heeft niet voor niets al een grote onderscheiding in de outdoorindustrie gekregen. Net als de Neon UL heeft hij een enkele boogstok en een korte stok die hem aan het voeteneinde overeind houdt. Om de AirBeam op te blazen heeft je een fietspomp of een C02-bus nodig. Dat is misschien een ongemak voor backpackers, maar voor fietstoeristen en bikepackers, die toch vaak een pomp bij zich hebben, is het best slim. De Project Hydrogen weegt iets meer dan de Neon UL maar is nog steeds lichter dan de meeste tenten die er zijn – namelijk slechts 700 gram (het ’trailgewicht’ is 680 gram). Ook deze tent is niet goedkoop. Hij kost £ 600, gezien het gebodene lijkt ons dat een vrij realistische prijs.
Getest door Mark Beaumont
De bekende langeafstandsfietser en presentator Mark Beaumont heeft de Project Hydrogen getest op zijn laatste fietstocht in Patagonië: “Ik ben al vele jaren een fan van Vango en ik was dan ook blij toen ze contact met me opnamen over de mogelijkheid om hun gloednieuwe, geavanceerde technologie in de praktijk te testen”, aldus Mark. “Tijdens mijn fietstocht breng ik elke nacht op een andere locatie door, dus ik heb een schuilplaats nodig die me tegen de elementen kan beschermen, snel op kan worden gezet en niet veel gewicht toevoegt. Project Hydrogen voldoet daar helemaal aan.“
De Neon UL en de Project Hydrogen zijn vanaf juni 2020 verkrijgbaar.