Gezien het feit dat er binnenkort ook een langere versie van de elektrische Volkswagen ID.Buzz beschikbaar is, zou je verwachten dat deze als snel als basis voor de Volkswagen California zou dienen.
Dat is echter niet het geval, omdat deze te zwaar zou zijn. En de vraag is natuurlijk ook of de markt er nu al klaar voor is. In ieder geval laat Volkswagen op de Caravan Salon een concept van een California camperbusje op basis van de VW Multivan met plug-in hybride aandrijving zien, en moeten we nog een aantal jaren wachten op een California-versie van de ID.Buzz.
Plug-in hybride aandrijving
Voor wie niet bekend is met die term: hierbij heeft een auto zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Die elektromotor wordt gevoed vanuit een accu met een beperkte capaciteit, die door de verbrandingsmotor kan worden opgeladen, en aan een laadpaal (of stopcontact).
Omdat zo’n auto ook wordt voorzien van een regeneratief remsysteem wordt de elektromotor bij het afremmen ook als dynamo gebruikt, waarbij hij de remenergie omzet in elektriciteit om de accu op te laden. Dat verhoogt de efficiëntie behoorlijk.
Bij een plug-in hybride aandrijving kan de auto in volledige elektrische modus rijden – meestal enkele tientallen kilometers – en ook alleen op de verbrandingsmotor, en ook met beide motoren. Dat laatste gebeurt als er het uiterste van de prestaties wordt gevraagd.
Het voordeel van een plug-in hybride aandrijving – mits de gebruiker de moeite neemt om de accu aan de laadpaal of een stopcontact op te laden – is dat je kleine afstanden volledig elektrisch kunt rijden. Dat is niet alleen beter voor het milieu, omdat je dan geen CO2 uitstoot, maar rijdt ook fluisterstil. Bovendien rijdt een elektromotor vanwege zijn hoge koppel ook veel prettiger.
Volgende stap
De Volkswagen California camperbus heeft altijd een speciale plek gehad in de harten van kampeerliefhebbers. Met de introductie van de nieuwe generatie van de California camperbus – nu op basis van de lange L2-versie van de VW Multivan met plug-in hybride aandrijving – zet Volkswagen een volgende stap op het gebied van duurzaamheid zonder de iconische charme en de doordachte gebruiksmogelijkheden van het Volkswagen camperbusje te verliezen.
Waarom geen California op basis van de VW ID.Buzz?
Hoewel de VW ID.Buzz een veelbelovend elektrisch basisvoertuig is, heeft Volkswagen besloten om voorlopig geen California op basis van dit model te bouwen. De reden? De ID.Buzz zou te zwaar zijn voor een camperbus, wat problemen zou kunnen opleveren met de bekende 3500-kilo grens.
Alternatieven van Ventje en Tonke
Hoewel Volkswagen deze stap niet heeft gezet, hebben andere bedrijven zoals Ventje en Tonke wel camperbusjes op basis van de VW ID.Buzz ontwikkeld. Ventje’s eVentje is zo’n twee maanden geleden onthuld en ook Tonke heeft aangekondigd dat het een elektrische camper op basis van de Volkswagen ID.Buzz aan het ontwikkelden is.
Première op de Caravan Salon in Düsseldorf
Voor degenen die staan te popelen om de nieuwe Volkswagen California camperbus in het echt te zien, is er goed nieuws. Een conceptvoertuig van de nieuwste generatie van deze iconische camperbus zal te bewonderen zijn op de Caravan Salon in Düsseldorf, de grootste en waarschijnlijk ook de meest prestigieuze kampeerbeurs ter wereld.
De Caravan Salon biedt bezoekers een unieke gelegenheid om de nieuwe California van dichtbij te bekijken en uiteraard ook van binnen te verkennen. Volkswagen-experts zullen aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en de geavanceerde technologieën, slimme innovaties en hoogstaande functionaliteit van de camperbus van Volkswagen te demonstreren.